Halpalentoyhtiö JetBlue siirtyi kaukolentomarkkinoille, kun yhtiön avauslento New Yorkista Lontooseen lennetään 11. elokuuta 2021. Transatlantiset operaatiot mahdollistaa JetBluen huhtikuussa vastaanottama Airbus A321LR (Long Range) -kapearunkokone. JetBluen Airbus A321LR -koneella 11. elokuuta operoitava lento New Yorkin JFK:n kansainväliseltä lentokentältä suuntautuu Lontoon Heathrow'lle lennonnumerolle (00)7. Illalla kello 21.48 paikallista aikaa New Yorkista lähtevä lento laskeutuu Lontooseen aikataulun mukaan 12. elokuuta kello 10.10 paikallista aikaa. 29. syyskuuta lähtien JetBlue lentää New Yorkista myös Lontoon toiselle lentokentälle Gatwickiin. Kesälle 2022 JetBlue lupailee kaukolentoja myös Bostonista Lontooseen. Kaukolennoillekin soveltuvassa JetBluen A321LR-koneessa on kahdessa luokassa kaikkiaan 138 matkustajapaikkaa. Niistä 114 on turistiluokan istuimia, joista 24 on mukavampaa matkustusta tarjoavia Even More Space -luokan istuimia. Matkustamoviihdejärjestelmää voi käyttää 10,1 tuuman kosketusnäytöltä. Vielä parempaa matkustuskokemusta ja yksityisyyttä tarjoavat 22 Mint-sviittiä, joista on oma ovi koneen käytävälle ja tarjolla olevaa viihdettä voi seurata 17 tuuman kosketusnäytön avulla. Matkustamon kaksi eturivin paikkaa ovat vieläkin parempia Mint Studio -paikkoja, joissa IFE-järjestelmää voi käyttää 22 tuuman kosketusnäytöltä. JetBluen mukaan se on suurin amerikkalaisyhtiöiden tarjoama IFE-näyttö. Matkustamo on Airbusin kaukolentokoneista tuttu Airspace by Airbus -ratkaisu, jossa on neljä wc-tilaa. JetBlue vastaanotti 29. huhtikuuta 2021 ensimmäisen Airbus A321LR (N4022J) -kapearunkokoneensa. Kaikkiaan JetBlue on tilannut 13 tällaista kapearunkokonetta, jotka mahdollistavat pitkällä toimintamatkalaan transatlantiset kaukolennot. Kolmella lisätankilla varustettu kone voi lentää jopa 4000 merimailin eli noin 7400 kilometrin päähän. JetBlue vastaanottaa kolme A321LR-konetta vuoden 2021 aikana, jonka jälkeen lisäkoneita on luvassa vuodelle 2022. Jetbluelle on tilauksia kaikkiaan noin 70 Airbusista ja se on muutanut olemassaolevia konetilauksiaan Airbusin kanssa siten, että toimitukseen on luvassa myös 13 A321XLR eli Extra-Long Range -versiota. Uudet lisätankilliset kapearunkokoneet mahdollistavat lentoyhtiöille siirtymisen kaukolentomarkkinoille kapearunkokoneen kustannuksilla. Tämä avaa mahdollisuuksia monille lentoyhtiöille uusina markkinavaltauksina. Pienempi konetyyppi mahdollistaa kaukoreittiavauksen kannattavasti jopa jo heti ensilennosta lähtien. Kohteen menestyessä operaattori voi tuoda reitille laajarunkokoneen.
|
|||