Kääpiösnautseri Otterin lentopäiväkirjaan ei tule enää uusia merkintöjä

otteri1Monilta lentokentiltä tuttu kääpiösnautseri Otter on poissa. Pontevalla koiralla oli oma lentopäiväkirja ja sen tavaramerkki oli matkustaminen isäntänsä Jorma "Rodney" Kososen Triumph Rocket III -moottoripyörän tankilla seisten. Suomen Laskuvarjokerhon hyppytoiminnassa mukana aktiivisesti pyörinyt Otter aiheutti sen, että yhdistykseen ja sen lähipiireihin on hankittu kääpiösnautsereita ainakin puoli tusinaa.

Jorma "Rodney" Kosonen on niitä ilmailijoita, jotka tunnetaan useimmiten vain lempinimellään. Siksi tässäkin jutussa käytetään sitä.

Rodney on ns. TAP eli Total Aviation Person. Häneltä on löytynyt kelpuutuksia käytännössä kaikkien mahdollisten ilma-alustyyppien ohjaamiseen kuumailmapallosta helikoptereihin ja monimoottorisiin turbiinikoneisiin.

Rodney on lentänyt Suomen Laskuvarjokerhon kaksimoottorista De Havilland DHC-6-300 Twin Otter -potkuriturbiinikonetta (OH-SLK) ja Cessna 208B Caravania. Hän on hypännyt itsekin ja toiminut myös tandemhyppymestarina. Lisäksi Rod tunnetaan ilmailukirjallisuuden ja alan pienoismallien harrastajana.

Koiran hankinta ei oikein innostanut Vaisalassa työskentelevää Rodneytä, vaikka puoliso sellaisen olisikin halunnut. Lopulta messumatkalla Chilessä tilanne muuttui.

"Chilen ilmavoimien lentäjillä oli mukanaan topakka kääpiösnautseri. Erehdyin sitten sanomaan vaimolle nähneeni nyt sellaisen koiran, jota voisi harkita", Kosonen kertoi Turun Sanomien jutussa vuonna 2009.

OHSLK_harrikoskinen_flyfinlandKennel Trixeristä löytyi Otter, viralliselta nimeltään Trixer TwinOtter. Koiralla on ollut alusta saakka oma lentopäiväkirja. Ilmaan Otter pääsi Malmilta BF-lennon Cessna 172 OH-CAV:lla jo 1. joulukuuta 2002. Tuolloin pentu oli vasta yhdeksän viikon ikäinen.

Ensimmäisen kerran Otter Helsinki-Malmin lentoasemalla oli kuitenkin jo heti kennelistä päästyään vastaanottamassa Tanskasta uudelleenmaalauksesta tullutta kaimaansa Twin Otteria lauantaina 23. marraskuuta 2002 (kuvassa yllä Otterille nimensä antanut kone uudessa punavalkoisessa maalauksessaan).

Otterin lentopäiväkirjaan kertyi yli neljässätoista vuodessa 63 lentoa ja kolme konetyyppiä: kaimansa DHC-6-300 OH-SLK, Cessna C208B Caravan OH-DZF ja useita Cessna 172 -yksilöitä.

Lentokenttiä ja -paikkoja Otterin lentopäiväkirjasta löytyy pitkälti toistakymmentä: EFHF, EFHN, EFSA, EFUT, EFHK, EFTU, EFOP, EFVP, EFPI, EFPO, EFJM, EFRY, EFIK, EFSE, EFLA ja Mäntsälän Isojärven jääkiitotie.

Lentämisen ohella Otter oli tunnettu myös tavastaan matkustaa Rodneyn Triumph Rocket III:n tankilla seisten. Kyseessä on 2300-kuutioinen moottoritilavuudeltaan maailman suurin sarjavalmisteinen moottoripyörä.

Kun Suomen Laskuvarjokerho toimi Malmilta lähdettyään Hangon Täktomin lentokentällä (EFHN), Rodney ajoi kerhorakennukselta hyppykoneen seisontapaikalle silloisella Yamaha Wild Star XV1600 -moottoripyörällään. Aluksi Otter juoksi perässä mutta lopulta halusi kyytiin seisten isäntänsä edessä tankin päällä.

otter

Parivaljakosta tulikin runsaasti kuvattu nähtävyys niin lentokentillä kuin maantieliikenteessä. Otter matkasi kaksitoista hyppykautta Triumph Rocket III:n tankilla (otsikkokuvassa, klikkaa suuremmaksi).

Matkaa kertyi noin 30 000 kilometriä, pääosin Hangossa, Helsingissä ja lopulta Utissa, jonne SLK:n (nykyisin Skydive Finland) toiminta on siirtynyt. 

Kääpiösnautseri sai tietenkin moottoripyöräilyyn sopivat ajovarusteet suojalaseineen. Prätkäkoirana Otter luonnollisesti kuului kansainväliseen Biker Dogs MC -liivijengiin ainoana suomalaisena jäsenenä.

Otter vilahtaa myös musiikkivideolla, jonka on ohjannut hyppääjänäkin tunnettu Misko Iho. CMX-yhtyeen Linnunrata-videolla nähdään myös Rodney sekä pitkän linjan laskuvarjourheilija Lauri "Lake" Oksanen (hänellä on hyppyjä joka vuodelta yli 50 vuoden ajalta). Videon voi katsoa jutun lopussa.

Otter tunnettiin äärimmäisen coolina koirana, joka ei vähästä hätkähtänyt. Se siirtyi rauhallisesti koirien taivaaseen maaliskuun alussa.

Teksti: Tero Tuominen