Karjalan lennosto on toinen ilmavoimien kahdesta hävittäjälennostosta ja sen vastuulla on Suomen ilmatilan alueellisen koskemattomuuden valvonta ja turvaaminen F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjäkalustolla sekä hävittäjäohjaajien kouluttaminen. Rissalan tukikohtaan sijoitetun lennoston perinteet johtavat kevääseen 1918, jolloin Antreassa toiminut Karjalan Armeijan Ilmailuosasto liitettiin Lento-osasto 2:een, ilmavoimien ensimmäiseen hävittäjälentokoneyksikköön. Sotienvälisenä aikana Santahaminassa ja Utissa Ilmailuasema II -nimellä toiminut joukko-osasto muutettiin vuonna 1938 Lentorykmentti 2:ksi. Talvisodan jälkeen osia siitä liitettiin LeR 3:een. Lentorykmentti 2:een kuului myös eräs ilmavoimien kuuluisimmista joukkoyksiköistä, Hävittäjälentolaivue 24. HÄVLLV 24 saavutti talvi- ja jatkosodassa 14 303 sotalennolla 866 ilmavoittoa Fokker-, Brewster- ja Messerschmitt-kalustolla menettäen 44 hävittäjää sotatoimissa. Laivue tuotti viisi Mannerheim-ristin ritaria. Kaksi ohjaajaa, 94 ilmavoittoa saavuttanut lentomestari Ilmari Juutilainen ja 76 ilmavoittoa saavuttanut kapteeni Hans Wind, palkittiin ristillä kahdesti. Karjalan lennostossa Hävittäjälentolaivue 24:n perinteitä vaalii Horneteilla lentävä Hävittäjälentolaivue 31. Laivueen tunnuksena on sota-ajasta alkaen ollut hyppäävä ilves, joka esiintyy jo jatkosodan aikaisissa valokuvissa laivueen Brewster-hävittäjässä. Lue myös:
|
|||