Ensimmäisenä uudistetulle kiitotielle laskeutui noin kello 14.30 Nordic Regional Airlinesin eli Norran Finnairille operoima lento AY766 Wienistä Helsinkiin. Kone oli Embraer E190 (OH-LKL). Nyt valmistunut kiitotien kunnostus käynnistyi 11. toukokuuta. Eri vaiheissa toteutettu remontti ohjasi töiden aikana myös lentomelua uusille aluille. Myös sen osalta tilanne normalisoitui, kun kiitotie otettiin käyttöön 2. elokuuta kello 14.00.
Remontin aikana korjattiin Helsinki-Vantaan vanhin vuonna 1952 rakennettu ja nykyisin jo 3440 metrin pituinen pääkiitotie 04R/22L. Työn kohteena oli kaikkiaan noin 35 hehtaarin kokoinen osa lentoliikennealueesta. Sieltä jyrsittiin noin 100 000 tonnia asfalttia. Uutta pintaa varten käytettiin noin 135 000 tonnia asfalttia ja mukaan asennettiin 55 kilometriä kaapelia sekä noin 2000 uutta valaisinta. "Noin 18 miljoonan euron investointi toteutettiin ennen kaikkea ensiluokkaisen turvallisen lentoliikenteen takaamiseksi. Tehtävänämme on tukea Suomen lentoliikenteen kasvua tarjoamalla lentoliikenteelle turvalliset, toimivat ja edistykselliset puitteet", kertoo Noronen-Juhola. Kiitotien pinnan käyttöikä on noin 12-15 vuotta. Joissain tapauksissa uudelleen asfaltointi joudutaan tekemään jo aiemmin. Näin kävi Helsinki-Vantaan kolmoskiitotien kanssa, jonka pinta uusittiin jo 11 vuoden kohdalla. Helsinki-Vantaan lentoaseman noin 4400 matkustajaa tunnissa vetävä terminaali saa siis jälleen käyttöönsä koko kiitotiekapasiteetin. Remontin aikana lentoliikenteelle aiheutuneet viiveet ovat olleet suurimpia iltapäivän ruuhkatuntien aikana. Keskimäärin lennoille on tullut 20 minuutin viiveitä.
Lentäjät ja lennonjohtajat ovat toimineet koko kiitotieremontin ajan kuin pääkiitotie oli ollut käytössä. Kaiken aikaa kiitotien ylittämiseen on täysin normaalisti annettu tarvittavat ylitysluvat. Näin lentoturvallisuus pysyy korkealla tasolla jälleen kiitotien käyttöönotossa. Sunnuntaikävely kiitotiellä kiinnosti
Näin saatiin noin 1000 vastausta. Niiden joukosta kiitotiehen ja lentoasemaan tutustumaan valikoitui noin 60 ihmistä. Mukana tällä erikoisella visiitillä oli myös monia tulevia ilmailijoita. Vierailijat ja median edustajat kokoontuivat aamulla 9.30 Helsinki-Vantaan lentoaseman World Trade Centerin (ns. ToTo eli toimistotorni) eteen, mistä matkattiin bussikuljetuksella lentoaseman airsidelle. Turvatarkastus oli tekniikan portilla. Bussimatkan aikana Helsinki-Vantaan lentoaseman apulaisjohtaja Heini Noronen-Juhola esitteli lentoasemaa. Kiertoajelu päättyi kiitoteiden välissä sijaitsevalle Finavian pelastusasemalle. Sen autohallissa vieraille tarjottiin aamukahvit. Lopuksi joukko pääsi kävelemään juuri pinnoitetulle kiitotielle 04R/22L suunnilleen lennonjohtotornin kohdalle. Siellä otettiin vierailun aikana lukemattomia selfieitä ja poseerauskuvia.
Päivitys 14.50: Lisätty tiedot ensimmäisestä kiitotielle laskeutuneesta koneesta. Lue myös Lentoposti.fi:n aiempia uutisia kiitotieremontista:
|
|||