Kokkolan kaupunki: lentoyhteyden jatko optiokaudelle turvattava - siirtymävaihe tarvitsee valtiontukea

IMG-20200420-WA0017Kokkolan kaupunki edellyttää, että Finavian valtakunnallinen lentoasemaverkosto on säilytettävä nykyisellään ja Orpon hallituksen puoliväliriihessä on turvattava Kokkola-Pietarsaari - Helsinki -reitin ostoliikenteen jatkuminen myös nykyisen rahoituskauden jälkeen. Nykyinen rahoituskausi päättyy maaliskuussa 2026 ja lentojen jatkamisesta on olemassa optiosopimus helmikuulle 2028 saakka. Valtio aikoo muuttaa rahoitusmallia kohti markkinaehtoista suuntaa.

Kokkolan alueenkin tavoitteena on siirtyminen vähitellen markkinaehtoiseen lentoliikenteeseen, johon reitillä on sen mukaan hyvät edellytykset mm. suurten kansainvälisten yritysten ja alueelle suunniteltujen teollisten investointien ansiosta.

Liian nopea muutos rahoituksessa ei Kokkolan kaupungin mukaan ole mahdollista, sillä siirtymävaiheessa tarvitaan valtion täysimääräistä tukea. Kaupungin näkemyksen mukaan ostoliikenteen jatkaminen optiosopimuksen mukaisesti olisi perusteltua.

Norra_ATR_ldgKokkola-Pietarsaaren ja Helsinki-Vantaan välisiä lentoja operoi 29.4.2024-28.3.2026 välisenä aikana Finnairin osaomistusyhtiö Nordic Regional Airlines (Norra). Sopimuksessa on myös optio, joka voi olla kestoltaan korkeintaan 23 kuukautta. Se koskee aikaväliä 29.3.2026-27.2.2028.

Lentoasemaverkosto on keskeinen tekijä Suomen talouskasvussa sekä viennin mahdollistajana ja lentoyhteyksien merkitys on kasvanut globaalissa kilpailussa. Lentoliikenne Kokkola-Pietarsaaren ja Helsingin välillä on kaupungin mukaan elintärkeä alueen elinkeinoelämälle, yrityksille, kansainvälisille investoinneille ja matkailulle.

Lisäksi Kokkola-Pietarsaaren lentoaseman liikenne on kaupungin mukaan välttämätön huoltovarmuuden, terveydenhuollon ja sotilaallisen liikkuvuuden näkökulmista.

IMG-20200420-WA0016Kokkola-Pietarsaari - Helsinki -reitillä liikennöi keskimäärin 11 lentovuoroa viikossa. Vuoden 2024 aikana Kokkola-Pietarsaaren -lentojen täyttöaste nousi 29 %:sta 34 %:iin verrattuna edellisvuoteen. Valtion keskimääräinen tuki yhtä lentoa kohden oli 3721 euroa. Lentolipun osalta valtion keskimääräinen tuki per matkustaja oli vuonna 2024 160 euroa, kun edellisvuonna summa oli 130 euroa.

Kokkolan kaupunki kertoo, että reitin matkustajamäärät kasvoivat elo-joulukuussa 2024 noin 21,5 % kuukaudessa. Kasvu on jatkunut myös kuluvana vuonna ja tammi-maaliskuun aikana kasvua on ollut yli 10 %. Kaupungin mukaan matkustajista noin 75 % on liikematkustajia.

Valtio tuki Kokkola-Pietarsaaren lentoja vuonna 2024 4 223 000 eurolla ja vuotta aiemmin tuki oli 3 318 000 euroa.

Kokkola peräänkuuluttaa valtiota huolehtimaan valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman mukaisesta joukkoliikenteen kolmen tunnin saavutettavuudesta maakuntakeskusten ja Helsingin välillä. Kokkolan suurteollisuusalueella jo toimivat kansainväliset huoltovarmuuskriittiset yritykset ja niiden suunnittelemat laajat investoinnit tarvitsevat sen mukaan toimivat lentoyhteydet.

Myös puhdasta siirtymää edistävien investointien sijoittumispäätökset ovat osaltaan riippuvaisia alueen hyvästä saavutettavuudesta. Kokkola-Pietarsaaren lentoasema ja sen tarjoamat lentoyhteydet ovat alueen kriittistä infrastruktuuria, jonka jatko on turvattava.

Lue myös: