Kuljetusalan ammattiliitot ovat muodostaneet yhteisen tilannekuvan työmarkkinatilanteesta, jonka mukaan työnantajapuoli pyrkii koronaviruspandemian aikana heikentämään työehtoja kaikilla toimialoilla. Työntekijät ovat olleet koronaviruskriisin aikana eri aloilla laajasti lomautettuina eikä irtisanomisiltakaan ole vältytty. Suomen kansallinen lomautusjärjestelmä antaa kuljetusalan liittojen näkemyksen mukaan sellaisenaan mahdollisuuden yrityksille saavuttaa välittömiä kustannussäästöjä. Lisäksi valtio on tukenut yrityksiä monella alalla koronakriisistä selviämiseksi. “Suomen tulee pitää kiinni työpaikoista kuljetusalalla ja tarvitsemme kilpailukykyä myös jatkossa. Kilpailukykyä ei kuitenkaan tule tehdä työehtojen kustannuksella, vaan molempien osapuolien näkökulmat huomioivalla sopimisella. Samalla työnantajilta tulee voida vaatia sosiaalista vastuullisuutta. Korona on mitä suurimmissa määrin työntekijöiden ja työpaikkojen kriisi", sanoo Suomen Liikennelentäjäliiton puheenjohtaja Pekka Erkama. Kuljetusalan työntekijöitä edustavien ammattiliittojen mukaan yritykset pyrkivät lomautusmahdollisuuksista sekä saamistaan tukipaketeista huolimatta etsimään työehtosopimuksista pitkäaikaisia kustannussäästöjä nopeutetulla tahdilla. Liittojen mukaan normaalisti molempien osapuolien näkemykset huomiovat ratkaisut pyritään tällä hetkellä viemään läpi yksipuolisilla ilmoituksilla. "Työnantajat ovat hakeneet niin sanottujen työprosessien muutoksien varjolla säästöjä työehtosopimuksien rajoja koetellen, siirtäen samalla aikaisemmin työajalla suoritettuja työtehtäviä työntekijöiden omalla vapaa-ajalla suoritettavaksi", toteavat ammattiliitot tiedotteessaan. Työnantajien ajamat tavoitteet työehtosopimusten heikentämiseksi ovat ammattiliittojen mukaan myös vahvasti ristiriidassa nykyisten työssäjaksamisongelmien kanssa.
”Työnantajien puheet työssäjaksamisen edistämisestä ovat vahvasti ristiriidassa tekojen kanssa. Työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen tulisi huomioida entistä vahvemmin myös työehtosopimus pöydissä", toteaa puolestaan Raideammattilaiset JHL:n puheenjohtaja Teppo Järnstedt. Työehtojen heikennykset nähdään mahdollisena turvallisuusriskinä, mikäli kriittistä turvallisuustyötä tekevät ihmiset eivät enää palaudu raskaan vuorotyön vaikutuksista ja työntekoa tehostetaan pelkästään kustannussäästöjä jahdaten.
Koventuneen ilmapiirin johdosta kuljetusalojen ammattiliitot tiivistävät yhteistyötä, tukien siten kuljetusalojen neuvottelutoimintaa. Kuljetusalojen monella ammattiliitolla on samoja neuvotteluosapuolia työehtosopimuspöydissä. ”Tarvitsemme laajempaa yhteistyötä ammattiliittojen keskuudessa työnantajapuolen ajaman pirstaloitumisen sijasta. Työantajapuoli ajaa käytännössä samoja heikennyksiä kaikille aloille. Se mikä tänään on kaverin pöydässä, on huomenna omassa pöydässä", toteaa Rautatiealan Unioni RAUn puheenjohtaja Tero Palomäki. Lue myös:
|
|||