Kansainvälisessä mediassa on siteerattu lauantaina julkaistua alustavaa tutkimusraporttia. Sen perusteella hylystä löydetyt lennontallentimet osoittaisivat, että kone olisi ohjattu tarkoituksellisesti lentämään maahan. Datan laitteista purki Yhdysvaltojen NTSB-tutkintaviranomainen. Samaten ehjänä säilyneet ohjaamon ääntentallentimen tiedot kertovat, että kapteeni oli lukinnut itsensä ohjaamoon perämiehen lähdettyä wc-käynnille. Vuoden 2001 terroristihyökkäysten jälkeen matkustajakoneisiin määrättiin asennettavaksi lukittavat vahvistetut ovet ohjaamoon pääsyn vaikeuttamiseksi. Lennontallentimen mukaan kapteeni ilmeisesti syötti lennonhallintajärjestelmään koko ajan alempia lentokorkeuksia. Viimeisin korkeusvalinta vei koneen alle turvallisen korkeuden maastoon nähden. Myös kaasuvivut vedettiin tyhjäkäynnille. Kone vajosi 6000 jalkaa minuutissa. Ohjaamotallentimen ääniraidalta käy ilmi, että ovea hakataan ulkopuolelta ja vaaditaan sisäänpääsyä. Samaten erilaisia koneen järjestelmien varoitusääniä kuuluu runsaasti.
Matkustajakoneiden lentäjän tahallisesta toiminnasta johtuneita turmia on todennäköisesti sattunut aiemminkin, vaikka varmentaminen onkin vaikeaa. Esimerkiksi Egypt Airin Boeing 767-300ER -koneen (SU-GAP) mereen syöksyä vuonna 1999 arvellaan tahalliseksi, vaikka varmoja todisteita ei ole. Siinä kuoli 217 ihmistä.
Lue myös:
|
|||