Lennonjohtokiistan osapuolet ovat jatkaneet kiistakysymysten käsittelyä pienemmällä neuvottelukunnalla. Osapuolilla on lennonjohtajien mukaan yhä näkemyseroja. Lennonjohtajien aloittaman lisätehtäväkiellon odotetaan vaikuttavan lentoliikenteeseen lähiaikoina. "Olemme nyt muutaman kerran tavanneet pienellä porukalla. Kiistakysymykset ovat selkiytyneet, mutta edelleen on näkemyseroja", kertoo SLJY:n puheenjohtaja Sami Fabritius. "Ymmärrämme työnantajan huolen toimialan kilpailukyvystä, vaikkemme näekään kaikkia asioita samalla tavalla. SLJY on valmis tekemään tähän aikaan istuvan, järkevästi kustannustehokkuutta tukevan sopimuksen". "Aluelennonjohdon sijoituspaikan suhteen täytyy kuitenkin saada kaikkia osapuolia tyydyttävä ratkaisu. Valtion 200 miljoonan euron pääomitus Finaviaan asettaa voittoa tuottavan aluelennonjohdon siirtosuunnitelmat uuteen valoon ja ei liene mahdotonta arvioida tilannetta uudelleen", Fabritius päättää. Lisätehtäväkielto alkoi 13. elokuuta Suomen aluelennonjohdossa ja on jatkunut kaksi viikkoa. Toimella vastustetaan aluelennonjohdon siirtoa Tampereelta Vantaalle. Kielto jatkuu kunnes aluelennonjohdon osalta saadaan aikaan tyydyttävä ratkaisu. Toistaiseksi kiellolla ei ole ollut lentomatkustajille näkyvää haittaa, mikä on ollut SLJY:n tarkoituskin. Kaikkien lisätehtävien hoitaminen esimiesvoimien kuitenkin vaikeuttaa aluelennonjohdon normaalia toimintaa merkittävästi ja kielto alkaa todennäköisesti näkymään lentoliikenteen viiveinä lähiaikoina.
|
|||