Ilmailukesä 2015 lähestyy samalla vauhdilla kuin päivät pitenevät kohti kevättä. Suomen Ilmaliluliiton päälentonäytös järjestetään nyt Turussa. Tapahtuman esiintyjälista tarkentuu koko ajan. Helmikuun 16. päivä julkistettiin MiG-15-suihkuhävittäjän paluu maamme taivaalle, vieläpä Suomen Ilmavoimien väreissä. Suomen Ilmavoimien maalauskaavioon (otsikkokuvassa) muunnettava Mikojan-Gurevitš MiG-15 UTI -harjoitushävittäjä on kiinnitetty yhdeksi Turun lentonäytöksen vetonauloista. Edellisen kerran Neuvostoliitossa suunniteltu MiG-hävittäjä lensi suomalaisissa väreissä näytöksessä Oulussa vuonna 1997 - juuri ennen kun Ilmavoimien MiG-21BIS -koneet poistuivat käytöstä. MiG-15 UTI -koneet saapuivat Rissalaan 10.11.1962. Koneet palvelivat tukikohdassa Hävittäjälentolaivue 31:n 3. lentueessa. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa tapahtui MU-4:llä Rissalasta Luonetjärvelle 7.2.1977. Kaksipaikkaisilla MiG-15 UTI -koneilla koulutettiin lentäjiä uusiin ääntänopeampiin MiG-21F-hävittäjiin, jotka lämpöhakeutuvine ohjuksineen nostivat ilmapuolustuksemme torjuntakyvyn aivan uudelle tasolle Vampire- ja Gnat-hävittäjien jälkeen. Suomen Ilmavoimilla oli vuosina 1962 -1977 käytössä kaikkiaan neljä MiG-15 UTI -konetta . Niiden tunnukset olivat MU-1 - 4. Koneen lempinimi oli Mukelo. MU-3 tuhoutui lento-onnettomuudessa Sumiaisissa 27.11.1970 ohjaajan pelastatuessa heittoistuimella. MU-1 on Hallinportin ilmailumuseossa Jämsässä, MU-2 Vesivehmaalla ja MU-4 Keski-Suomen Ilmailumuseossa Tikkakoskella. Konetyypin ensilento tehtiin 1947. MiG-15:n Klimov-suihkumoottori perustui Englannin 40-luvulla Neuvostoliittoon myymiin Rolls Royce Nene -voimanlähteisiin. Koneita rakennettiin Neuvostoliitossa pitkälti yli 10 000 kappaletta. Lisäksi konetta valmistettiin lisenssillä, joten kokonaismääräksi arvioidaan jopa 18 000. Kuuluisuuteen MiG-15 nousi 50-luvun alussa Korean sodassa, jossa nuolimuotoisella siivellä varustetun koneen suorituskyky oli suuri yllätys länsimaille. MiG-15 ja Yhdysvaltojen silloinen ensilinjan hävittäjä North American F-86 Sabre taistelivatkin tasavertaisesti ilmaherruudesta Korean taivaalla. Turku Airshow'n esiintyjiin liitetyn MiG-15UTI -koneen on hankkinut omistukseensa Royal Norwegian Historic Squadron. Harjoitushävittäjällä aiotaan lentää näytöksen aikana suomalaisessa maalauskaaviossa. Vuoden 2013 päälentonäytöksessä Lappeenrannassa nähtiin kaksi Suomen väreissä olevaa De Havilland Vampire -hävittäjää. Viime kesänä Oulun Tour de Skyssä lensi suomalaisissa sodanajan väreissä Hawker Hurricane. Turku Airshow 2015 Turku Airshow järjestetään 6.-7. kesäkuuta. Pääesiintyjä ilmoitetaan lähiaikoina. Esiintyjälistan kehitystä voi seurata näytöksen nettisivuilta: www.turkuairshow.fi Turun Lentokerho järjesti SIL:n päälentonäytöksen edellisen kerran 2011. Silloin pääesiintyjänä oli USAF:n Thunderbirds-osastotaitolentoryhmä. Se lentää ensilinjan F-16 Lockheed Martin (General Dynamics) Fighting Falcon -hävittäjillä. Tänä kesänä Ilmavoimat on alustavasti osallistumassa tapahtumaan McDonnell Douglas F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjällä sekä Midnight Hawks -taitolento-osastolla. Tarkempi Ilmavoimienkin kalusto varmistuu kevään aikana. Maavoimien ilmailun NH Industries NH90 -kuljetushelikopteri on myös tulossa näytökseen. Luonnollisesti nähdään Turkua kotitukikohtanaan pitävä Rajan Vartiolentolaivueen Airbus Helicopters (Aerospatiale, sittemmin Eurocopter) AS332L1 Super Puma -meripelastushelikopteri, Dornier Do 228 -merivalvontakone sekä AgustaWestland AW119 Koala -monitoimikopteri. +TT+ MiG-15
Aseistus yksi 12,7mm UBK-Je -konekivääri tai yksi 23 mm NS-23 -tykki
|
|||