Lentokonehuvila avautui Uuraisilla - lentokapteenin sviitti, matkustamosauna ja lennonjohtotorni

Ilmatar_1Uuraisille loppuvuodesta 2022 saapuneen Saab 340B -potkuriturbiinikoneen ympärille rakennettu lentokonehuvilakokonaisuus on valmistunut upealle paikalle maalaismaisemaan. Lentokonehuvila Ilmatar tarjoaa majoittujille erilaista kokemusta luonnonhelmassa rentoutuen. Kyseessä on Suomen ainoa lentokonemajoitusta tarjoava kokonaisuus.

Lentokonehuvila Ilmatar (Ilmatar Airplane Lodge) avautui ja on ollut varattavissa 21. kesäkuuta 2024 alkaen. Huvilakokonaisuus koostuu majoitustiloja sekä saunaosaston sisältävästä Saab 340 -matkustajakoneesta (

Ilmatar_2Lentokapteenin sviitti, joka tarjoaa kahdelle hengelle mukavat näkymät ulos ohjaamoikkunoista. Ikkunoiden eteen on säästetty ohjaussauvat. Matkustamon puolella on tarjolla pöytäryhmä lentokonepenkeillä sekä vuodesohva kahdelle majoittujalle. Matkustamon takarunkoon on toteutettu pieni saunatila sähkökiukaalla.

Lisätilaa huvilalle on toteutettu lentokoneen viereen rakennetulla lennonjohtotornirakennuksella, jonka yläkerrasta löytyy kaksi erillistä makuuhuonetta. Lennonjohtorakennuksen uumenissa on myös hyvin varustettu keittiö ja olohuone sekä puulämmitteinen sauna. Rakennuksen yhteydessä on myös laaja terassi grilleineen ja ulkoporeammeineen. Toinen ulkorakennus eli Skyline-aittahuone sisältää majoitustilat kahdelle henkilölle.

Sijannin kerrotaan olevan upea, sillä lentokonehuvila toteutettiin korkealle mäen laelle, keskellä kauneinta suomalaista maaseutua. Ilmattaren kerrotaan tarjoavan upeat puitteet niin lomailuun, juhliin kuin yritystilaisuuksiinkin.

Lentokonehuvila Ilmattaren taustalla on viisi nuorta yrittäjää Markus Kivelä, Toni Saikkonen, Oskari Moisio, Mandi Moisio ja Elias Moisio. He toimivat kiinteistökehittämisen, asuntosijoittamisen ja lomamökkivuokrauksen parissa. Ammattitaitoja löytyy rakentamisen, remontoinnin ja matkailumarkkinoinnin parista.

Ilmatar_3Ilmattaressa elinkaarelleen jatkoa saanut Saab 340B -matkustajakone valmistui Saabin Linköpingin tehtailta ja ensilento tapahtui 15. tammikuuta 1991. Nyt reilun 33 vuoden ikäisen koneen ensimmäinen käyttäjä oli Crossair, jonka jälkeen sillä ovat lentäneet Carpatair ja South Airlines sekä viimeisenä RAF-Avia Airlines. Kyseinen koneyksilö joutui onnettomuuteen Savonlinnassa tammikuussa 2019. Vaurioitunut matkustajakone odotti sen jälkeen kohtaloaan Savonlinnan lentoasemalla. Nykyisille omistajille ja Uuraisille kone päätyi loppuvuonna 2022 huutokaupan jälkeen.

Suomessa lentokoneet ovat olleet matkailukäytössä aiemminkin, mutta ei ilmeisesti majoitustiloina. Ilmavoimien entinen Douglas DC-2 Hanssin Jukka toimi kahviona Hämeenlinnassa 1960-70 -luvuilla. Nykyisin entisöity kone on esillä kauppakeskus Tuulosessa.

YL-RAF_130720Toinen merkittävä hanke oli käynnissä 2000-luvulla, kuin vuonna 2004 Helsinki-Vantaalle palasi Finnairin entinen DC-10-kone. Sitä yritettiin pelastaa ainakin Ivaloon sekä Tuurin kyläkauppaan. Huhtikuussa 2004 OH-LHA "Iso-Antti" lennettiin purettavaksi Miamin Opa Lockaan.

Suomen lähin lentokoneeseen toteutettu hotelli sijaitsee Tukholmassa Arlandan lentokentän vieressä, jossa majoitustilat on rakennettu Boeing 747 -koneeseen. Nykyisin tämä entinen Jumbo Hostel tunnetaan nimellä JumboStay. MH

Lue myös: