Lion Airin Boeing 737 laskeutui mereen Balilla

7370net_boeing(päivittynyt) Indonesialaisen Lion Air -lentoyhtiön Boeing 737-800ER -matkustajakone (PK-LKS) on laskeutunut mereen Denpasarin kansainvälisellä lentoasemalla Balin saarella. Koneessa oli seitsemän hengen miehistö ja 101 matkustajaa. Kaikki ovat ilmeisesti selvinneet turmasta hengissä, mutta loukkaantuneita on kuljetettu hoitoon.

Kone oli lähtenyt Bandungista Länsi-Jaavalta ja sen piti laskeutua Denpasariin kello 15.30 paikallista aikaa. Ensimmäisten tietojen mukaan lasku kiitotielle 27 olisi mennyt pitkäksi ja Boeing jatkanut matkaansa mereen.

Indonesian Liikenneministeriön korjatun lausunnon mukaan vuonna 2013 käyttöönotettu Boeing 737-800ER laskeutuikin suoraan veteen eli lähestyminen jäi vajaaksi kiitotieltä 09. Onnettomuuskone laskeutui matalaan rantaveteen noin 1 merimailin päähän kiitotie 09:n kynnykseltä.

Twitter-kuvissa koneen perärunko näyttää murtuneen.

Kuva 1

Kuva 2

Youtube video Lion Air:n evakuoinnista

Koneessa olleet evakuoitiin lentoaseman tiloihin. Sää tapahtumahetkellä oli hyvä. Indonesian onnettomuustutkinta NTSC on aloittanut turman syyn selvittämisen.

Lion Air ehti operoida koneella vain pari viikkoa ennen sen tuhoutumista. Yhtiö oli vastaanottanut onnettomuuskoneen Boeingilta vasta 28. maaliskuuta 2013. Koneyksilö oli tehnyt ensilentonsa 5. helmikuuta 2013.
 

Lukuisia onnettomuuksia takana

Lion Air:n lähihistoriassa on useita vaaratilanteita ja lento-onnettomuuksia joissa on menetetty lentokone. Useimmiten turmista on selvitty ilman kuolonuhreja.

Vuonna 2012 Lion Air:n 737-400-kone suistui ulos kiitotieltä Pontiniakissa. Vuonna 2011 Lion Air:n Boeing 737-900-koneen lasku epäonnistui peräkkäisinä päivinä Pekanbarussa.

Vuonna 2010 yhtiön Boeing 737-400-koneen lasku meni pitkäksi, ei kuolonuhreja. Vuonna 2009 737-400-kone suistui jälleen ulos kiitotieltä Pekanbarussa. Vuonna 2006 yhtiön 737-400-koneen lasku epäonnistui ja kone tuhoutui mutta kuolonuhreilta säästyttiin.

Lisäksi vuonna 2004 yhtiön MD82-koneen lasku epäonnistui ja se vaurioitui pahoin. Vuonna 2004 yhtiön MD82 tuhoui ja turmassa menehtyi 25 henkeä. Vuonna 2002 yhtiön 737-200-koneen lentoonlähtö epäonnistui ja kone tuhoutui, ei kuolonuhreja.

Lion Air operointinimen takana on Lion Mentari Airlines, joka on EU:n lentoyhtiöiden mustalla listalla.


Yhtiö on laajentumassa vauhdilla

A321_lionair_airbusLion Air on Indonesian suurin yksityinen lentoyhtiö ja se on kovan laajentumisen vaiheessa. Yhtiö on tilannut satoja uusia Boeing ja Airbus -koneita. Laajentumisen myötä myös lentäjätarve on erittäin kova.

Maaliskuussa 2013 Yhtiö tilasi Airbusilta 109 A320neo-konetta, 65 A321neo-konetta ja 60 perinteistä A320-konetta. Helmikuussa 2012 Lion Air teki Boeingin kanssa sopimuksen 201 Boeing 737 MAX:n ja 29 NG737-900ER -koneen ostosta.

Joulukuussa 2012 yhtiön laivastossa oli 92 liikennelentokonetta, joista suurin osa on kapearunkoisia Boeingin 737-koneita. Yhtiöllä on lisäksi yksi MD-90-kone sekä kaksi Boeing 747-400 laajarunkokonetta.

Lion Air:llä on myös viiden koneen tilaus Boeingin 787 Dreamlineista.