Lisäkuvia ensimmäisestä A350 XWB -koneesta

A350_XWB_static2net_airbusEnsimmäinen valmistunut Airbus A350-900 XWB -matkustajakone hinattiin 21. marraskuuta ulos kokoonpanolinjalta. Vain maassa tehtäviin kokeisiin tarkoitettu koneyksilö siirrettiin Toulousen Blagnacin kentällä sijaitsevan tehdasalueen rakennukseen L34. Siellä se käy läpi vuoden kestävät maakokeet.

A350_XWBnet_static_airbusNäissä staattisissa testeissa koneelle simuloidaan sen käytön aikana kohtaamia kuormituksia. Kone sijoitetaan L34-hangaarissa testipenkkiin, jossa sen rakenteita rasitetaan mm. siipiä taivuttamalla. Tavoitteena on tosittaa suunnittelukriteerit ja myös etsiä äärirajoja.

Kone ei vastaa tuotantoversiota. Siinä on vain rakenteiden kestävyyden testauksen kannalta tärkeät osat. Esimerkiksi moottorit on korvattu vastaavilla painoilla ja laskutelineet soveltuvat vain siirtohinauksiin maassa.

L34-testitilan pinta-ala on 10 000 neliömetriä. Rasituskokeiita tekee 200 Airbusin työntekijää. Jigissä, johon ensimmäinen A350 XWB asennetaan, on 240 erilaista mekanismia, joilla rungolle tuotetaan lennon aikana koettavia kuormia. Niitä mitataan 12 000 anturilla eri puolilla konetta.

Ensilennolle aikanaan lähtevä MSN001 on jo kokoonpanolinjalla.

 

Lue myös: