Helsingissä sijaitsevan lentokentän talvikunnossapito ottaa ison harppauksen eteenpäin, kun käyttöön saadaan lentokenttätoimintaan suunniteltu aurauskone. Lentokenttäyhdistys solmi 2. syyskuuta sopimuksen talvikunnossapidosta suomalaisen Polar Ruoppaus oy:n kanssa. Talvikauden kattavan sopimuksen myötä lentoasemalle sijoitetaan italialaisvalmisteinen Fresia F2000-aurausauto.
Uusi aurauskalusto parantaa Malmin lentokentän toimintaedellytyksiä merkittävästi. Kyseessä on myös ensimmäinen kerta, kun kotimaisella korpikentällä on käytössä lentokenttäkäyttöön suunniteltua aurauskalustoa. Fresia F2000 -aura-auton leveä aura puhdistaa kiitotien myös aiempaa paremmin ja nopeammin. Autossa on 5,5 metrin levyinen aura ja 4,2 metrin levyinen harja. Puhaltimessa ilmannoupeus on jopa 500km/h. Kyseessä on dieselkäyttöinen laite, jossa on erikseen ajomoottori ja sekä oma moottori harjapuhaltimelle. ”Etsimme sopivaa aurauskalustoa noin vuoden ajan ja sopiva laite löytyi lopulta Norjasta”, kertoo Polar Ruoppauksen toimitusjohtaja Antti Eskelinen Lentoposti.fi:lle
Polar Ruoppauksen hankkima F2000-aura-auto on valmistettu vuonna 2003. Lentokenttäkäytössä ollut laite on erittäin hyvässä kunnossa. Polar Ruoppauksen mukaan laitteen uushankintahinta olisi ollut aikanaan noin puoli miljoonaa euroa. Malmin lentokentälle F2000-aura-auto siirretään lokakuun aikana valmistautumaan lumentuloon, jonka odotetaan saapuvan marras-joulukuun aikana. Sopimuskausi alkaa 1.lokakuuta ja jatkuu kevääseen 2019 saakka.
Lumisateen aikana näkyvyysolosuhteet ovat usein kehnot ja sää on mahdollisesti jäätävä. Tuolloin ei lennettäisi näkölentosääntöjen mukaista toimintaa ja lisäksi koneelta vaadittaisiin operointikykyä tunnettuihin jäätäviin olosuhteisiin lentämisestä. Lentokenttäyhdistys ostaa aurauspalvelun ns. tuntipalveluna Polar Ruoppaukselta. Riski lumettomasta talvestä jää näin aurausyrittäjälle. Polar ruoppauksen mukaan kyseessä ei ole suurikaan liiketoiminta vaan mukana on myös halua auttaa Malmin lentokentän sujuvaa toimintaa. Sopimus kattaa kiito- ja rullaustiet sekä osan asematasosta. Myös muut lentokentän toimijat ovat todennäköisesti kiinnostuneita uuden toimijan tarjoamista palveluista halliensa edustojen talvikunnosapidon osalta. Aurauspalvelun lisäksi Malmin lentokenttäyhdistys ostaa tarvittaessa lumikuorman kasvaessa linkouspalvelua toiselta yritykseltä, joka toimii myös Helsinki-Vantaan lentoasemalla. Lumivallit kiitotien varrelta on syytä lingota kaemmas. Ne olivan pieni ongelma Malmin lentokenttäyhdistyksen ensimmäisellä talvikaudella. Linkousyritys toimikin Malmilla sen seurauksena jo talvikaudella 2017/2018.
Lentokenttäyhdistys pyrkii neuvotteluteitse saamaan Malmin toiminnalle myös jatkoa. Tavoitteena on saada kaupungilta toistaiseksi voimassaoleva vuokrasopimus. Malmin lentokenttä on edelleen operaatiomääriltään Suomen toiseksi vilkkain lentokenttä Helsinki-Vantaan jälkeen. Lentokenttää uhkaa kuitenkin Helsingin kaupungin suunnittelema asuntotuotanto. Lue myös:
|
|||