Itämeren suojelukomissio HELCOM velvoittaa rantavaltiot säännölliseen merialueiden lentovalvontaan. Suomen Rajavartiolaitoksen Dornier Do 228 -valvontalentokoneen laitteistoilla öljyn voi havaita pilvipeitteen läpi ja sivukulmatutkalla jopa kymmenien kilometrien päässä koneen lentoreitistä. Koneissa on myös alusten tunnistamiseen tarvittavat AIS-laitteistot (Automatic Identification System).
Öljypäästöihin liittyvä tutkinta aloitettiin 12 tapauksessa. Valtaosa päästöistä oli erittäin pieniä ja tapahtui sataman tai rannikon tuntumassa. Suurin yksittäinen päästö oli arviolta noin 0,77 kuutiometriä öljyä. Vuonna 2015 Suomen valvontalentokoneet valvoivat Itämerta yhteensä 490 tunnin ajan. Edellisvuonna valvontalentoja lennettiin noin 550 tuntia. Vilkkaimpia laivareittejä valvotaan yhteistyössä etenkin Ruotsin ja Viron kanssa. Suomi osallistuu aktiivisesti myös kansainvälisiin valvontaoperaatioihin, joissa ennalta määriteltyä merialuetta tarkkaillaan tehostetusti usean maan valvontalentokoneen voimin.
Muut osallistujamaat olivat Tanska, Viro, Saksa, Irlanti, Alankomaat, Norja sekä Ruotsi. Sama suomalaiskone miehistöineen osallistui valvontaoperaation yhteydessä Oil On Water - harjoitukseen Norjan Stavangerissa, jossa paikalla olivat myös Norja, Ranska ja USA. Itämeri on luokiteltu erityisen herkäksi merialueeksi ja siksi öljyn päästäminen mereen on kielletty. Viime vuosina päästöt ovat avomerellä vähentyneet. Merenkulkijoiden toivotaan jatkossa kiinnittävän huomiota toimintaansa myös satamien tuntumassa. Lue myös:
|
|||