Mitsubishi hakee uutta tehokkuutta MRJ -matkustajakoneen tuotantoon

MRJ_rollout_2Mitsubishi MRJ:n valmistusprosessia tehostetaan lukuisin järjestelyin tuotannossa ja johdossa. MRJ-koneen ensilennon odotetaan tapahtuvan syksyllä 2015. Nyt kokoonpanossa on toinen koelentokone.

Japanilaisen suihkumoottoroidun matkustajakoneen valmistajat Mitsubishi Heavy Industries (MHI) ja Mitsubishi Aircraft Corporation suuntaavat kehitysvaiheesta kohti tuotantoa. Huhtikuun aikana tehdyillä muutoksilla haetaan uutta tehokkuutta.

Muutosten myötä Mitsubishi Aircraft Corporationin pääkonttori siirretään Nagoyan lentokentälle, jonka viereisessä tuotantolaitoksessa uutta konetyyppyä rakennetaan ja maakokeet sekä koelennot suoritetaan.

Nagoyan kentälle rakentuu myös uusi tuotantolaitos MRJ:n loppukokoonpanoon, maalaukseen ja viimeistelyyn. MHI:n Kobe Shipyard & Machinery tuottaa koneeseen siiven osia, jotka kuljetetaan Nagoyaan uudelle tuotantolinjalle.

Lisäksi Mitsubishi perustaa tuotantoyhteistyöklusterin lentokoneen osien valmistamiseksi Matsusakan tehtailla Mien prefektuurissa. Tarkoitus on toteuttaa integroitua tuotantoa yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. MRJ-koneen moottoreiden loppukokoonpano hoitaa Komakissa Mitsubishi Heavy Industries Aero Engines.

Parantaakseen tuotannon ohjausta sekä valtavan osamäärän hallintaa perustetaan myös reaaliaikainen verkosto seuraamaan kaikkia tuotantolaitoksia Japanissa ja muualla maailmassa.

Mitsubishin ensimmäisen MRJ-koneen rollout-tilaisuus oli lokakuussa 2014. Tuolloin esitellyn ensimmäisen koneen (MSN10001) ensilennon odotetaan nyt tapahtuvan syys-lokakuussa 2015. Parhaillaan käynnissä on toisen koelentokoneen kokoonpano ja sen staattiset maakokeet. Tuloksia vertaillaan tämän jälkeen ensimmäisen koneyksilön vastaaviin.

Ensilennon jälkeen luvassa on hyvin intensiivinen koelento-ohjelma, joka tähtää tuotannon kiihdyttämiseen ja ensimmäisen koneen toimitukseen vuoden 2017 jälkimmäisellä puoliskolla.

Mitsubishin MRJ on ensimmäinen japanilainen suihkumoottoreilla varustettu matkustajakone. Siviilimatkustajakoneiden valmistus loppui Japanissa, kun Nihon Aircraft Manufacturing Corporationin NAMC YS-11 potkuriturbiinikoneen valmistaminen päättyi vuonna 1973. Uutta konetyyppiä ei ole suunniteltu Japanissa yli 50-vuoteen.

Konetyypin ensimmäinen asiakas on All Nippon Airways. MRJ:n tilaajien joukossa on myös Japan Airlines. Kaikkiaan Mitsubishi on saanut MRJ-koneesta 407 tilausta ja tilausoptiota. Niistä 223 on vahvistettuja tilauksia. Ensimmäinen kone on toimitetaan All Nippon Airwaysille.

Uusien 70-90 paikkaisten MRJ90 ja MRJ70 -koneiden luvataan parantavan polttoainetehokkuutta, vähentävän päästöjä sekä melua sen aerodynaamisten ratkaisuiden, meluavähentävän teknologian sekä PurePower (R) PW1200G -moottoreiden avulla.

Lue myös: