Amapola Flygin lento HP322 Helsingistä Joensuuhun joutui pian lentoonlähdön jälkeen palaamaan takaisin Helsinki-Vantaalle torstai-iltana 25. marraskuuta. Paluun syyksi on nyt varmistunut Fokker 50 -koneen moottorihäiriö. Onnettomuustutkintakeskus käynnistää tapahtuneen vakavan vaaratilanteen seurauksena turvallisuustutkinnan tapahtumista. Pelastuslaitos oli paikalla varmistamassa Amapola Flygin lennon HP322 Fokker 50 -matkustajakoneen (SE-MFZ) laskeutumista Helsinki-Vantaalle torstai-iltana 25. marraskuuta hieman ennen puoli kuutta. Laskeutuminen sujui onnistuneesti. Koneessa oli 34 henkilöä. Onnettomuustutkintakeskus ilmoitti 1. joulukuuta käynnistävänsä turvallisuustutkintalain nojalla tutkinnan tapahtuneesta vakavasta vaaratilanteesta. OTKESin mukaan Amapola Flygin Fokker 50 -matkustajakoneeseen tuli moottorihäiriö lentoonlähdössä. Amapola Flygin Fokker 50 -potkuriturbiinikoneessa on Pratt & Whitney Canada PW125B -moottorit. Ne ovat osa PW100-tuoteperhettä. Vastaavia moottoreita on käytössä mm. ATR 42, ATR 72, de Havilland Canada Dash 8, Dornier 328, CASA C-295 ja Embraer EMB-120 Brasilia -koneissa. Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään liikennelentäjä Juha-Pekka Keidasto, jäseniksi lennonjohtaja (eläk.) Kari Alvi, liikennelentäjä Jani Holmberg sekä lentokonemekaanikko Mikko Raatikainen. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Janne Kotiranta. Lue myös:
|
|||