Neste, ITOCHU ja Fuji Oil toimittavat SAF-lentopolttoainetta Japanissa ANA:lle ja JAL:lle

Neste_biofuel_tankkiautoSuomalainen Neste ja japanilainen ITOCHU Corporation sekä Fuji Oil Company tarjoavat yhteistyössä SAF-polttoaineseosta (Sustainable Aviation Fuel) Japanin markkinoille Japanin maa-, infrastruktuuri-, kuljetus- ja matkailuministeriö MLIT:n alaisen siviili-ilmailuviranomaisen hankkeessa. Uusiutuvan lentopolttoaineen ja fossiilisen lentopolttoaineen seosta tarjotaan hankkeessa kolmella japanilaisella lentoasemalla.

Hankkeen tavoitteena on valmistaa Japania merkittävästi suuremman uusiutuvan lentopolttoainemäärän jakeluun, jotta ilmailuala saavuttaisi asetetut päästövähennystavoitteet. MLIT:n tavoitteena on saavuttaa SAF-polttoaineelle 10 prosentin osuus kaikesta käytettävästä lentopolttoaineesta Japanissa vuoteen 2030 mennessä.

Yhteishankkeessa ITOCHU:n maahantuomaa 100-prosenttista Nesteen valmistamaa uusiutuvaa Neste My -lentopolttoainetta sekoitetaan paikallisesti fossiiliseen lentopolttoaineeseen yhteistyössä Fuji Oilin kanssa.

Jo aiemmin Nesteen SAF-polttoainetta on toimitettu Tokion Hanedan ja Naritan lentokentille. Nyt mukaan tulee kolmas lentoasema, sillä SAF-polttoaineseosta tulee tarjolla myös Nagoyan Chubu Centrairin lentoasemalle.

Japanilaisyhtiöt All Nippon Airways ja Japan Airlines ovat ostaneet paikallisesti sekoitettua SAF-lentopolttoaineseosta ITOCHU:lta. ANA käyttää polttoainetta kotimaanlennoilla sekä kansainvälisillä lennoilla Hanedasta ja Naritasta. JAL puolestaan käyttää SAF-polttoaineseosta Naritan ja Hanedan lisäksi myös Nagoyasta.

Nesteen valmistama uusituva Neste My -lentopolttoaine leikkaa ilmailualan päästöjä jo nykyisin. Tuontantoa kasvatetaan jatkuvasti ja vuonna 2026 Neste arvioi tuottavansa vuosittain jo 2,2 miljoonaa tonnia SAF-lentopolttoainetta.

Ilmailuala tarvitsee käyttöönsä noin 500 miljoonaa tonnia uusiutuvaa lentopolttoainetta vuosittain vuoteen 2050 mennessä, jonka myötä olisi saavutettavissa merkittävät päästövähennykset. Uusiutuvan lentopolttoaineen tuotantoa tuleekin siis lisätä merkittävästi.

Lue myös: