Norwegian suunnittelee merkittävää kaukoreittiverkoston laajennusta nykyisistä liikenteen solmukohdistaan. Yhtiö kaavailee uusia suoria yhteyksiä suurten lentoliikenteen solmukohtien ulkopuolelle. Kaukoreittiverkostossa luvataan olevan jopa 50 kohdetta vuoden 2017 aikana. Myös Helsinki on mukana Norwegianin suunnitelmissa. Norwegianilla on nykyisin reittiverkostossaan 14 kaukoreittiä, jotka suuntautuvat pääasiassa Yhdysvaltoihin, joka on ollut yhtiön pääkohde. Vuoden 2017 aikana kaukoreittejä käynnistetään jopa 50 kohteeseen. Vuoden 2016 aikana Norwegian ylitti jo kolmen miljoonan kaukoliikennematkustajan rajan vaikka lennot oli aloitettu vasta vuonna 2013. Nykyisin Norwegianilla on 20 hubia kymmenessä eri maassa. Reittejä on kaikkiaan 450 ja eri kohteita 140. Yhtiön lentokoneiden keski-ikä on vain 3,6 vuotta ja se aiotaan pitää alhaisena jatkossakin. "Lentoyhteydet tulevat siirtymään suurten hubien ulkopuolelle uusien kapearunkokoneiden myötä", sanoo Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos Helsinki-Vantaalla. Kjos maalaili transatlanttiseen liikenteeseen jopa 50 dollarin alkaen hintoja nykyisen 69 dollarin sijaan. Kaukorettiverkostoa suunnitellaan laajennettavaksi Boeingin 737 MAX 8 -koneilla, koska niillä voidaan operoida entistä kauemmas. Suunnitelmat ovat samanlaisia kuin aiemmin on kerrottu uusien Airbus A321LR -koneiden tilauksen yhteydessä (Lentoposti.fi kertoi aiheesta uutisena heinäkuussa 2016). Norwegianin hubit Tukholma, Kööpenhamina, Madrid, Barcelona, Las Palmas, Lontoo, New York sekä mahdollisesti Boston ja Toronto mahdollistavat merkittävän laajan reittiverkoston lyhyille kaukoreiteille uusilla pidemmän kantaman mahdollistavilla Boeing 737 MAX ja Airbus A321LR -koneilla. Uudet kapearunkoiset mahdollistavat transatlanttisen liikenteen lisäksi kaukoreitit esimerkiksi Barcelonasta ja Madridista pitkälle Afrikan manterelle, Las Palmasista Etelä-Amerikkaan sekä Tukholmasta ja Kööpenhaminasta Kaakkois-Aasian kohteisiin. "Helsinkiin saapuminen on edelleen suunnitelmissa. Toistaiseksi meillä ei ole ollut tarvittavaa kapasiteettia aloittaa liikennöintiä. Pidän mahdollisena aloitusta vuoden 2018 aikana", kommentoi Kjos laajentumissuunnitelmia Lentoposti.fi:lle. "Helsinkiin tullaan laajarunkokoneella pitkien etäisyyksien takia. Toki myös kapearunkoinen on mahdollinen osalle reiteistä", jatkaa Kjos. Ensimmäiset kuusi Boeing 737 MAX 8 -konetta saapuvat Norwegianin laivastoon vuoden 2017 aikana. Kaikkiaan koneita on tilattu 100. Niiden lisäksi on optiot vielä 50 koneeseen. Ensimmäiset A321LR -koneet on määrä toimittaa Norwegianille vuoden 2019 aikana. Niitä on tilattu 30 kappaletta. Norwegian aloitti kaukoliikenneoperaatiot vasta reilut kolme vuotta sitten keväällä 2013. Yhtiöllä on tällä hetkellä kahdentoista Boeing 787-8 ja -9 Dreamlinerin kaukoliikennelaivasto. Yhtiön kaukolentolaivastossa on 42 Dreamlineria vuoteen 2020 mennessä. Toimitusjohtaja Kjos tarkensi Vantaan vierailunsa aikana, että määrä on vähintään 42 konetta mutta jopa 50 konetta olisi mahdollista vuoteen 2020 mennessä. Nykytiedon valossa Norwegianin kaukoliikennelaivaston koko olisi 2020-luvulla jo lähes Finnairin ja SAS:n yhteenlasketun laivaston suuruinen. Lue myös:
|
|||