Norwegian raportoi vahvasta kasvusta Euroopan markkinoilla sekä korkeista täyttöasteista vuoden kolmannella neljänneksellä. Suurinta kasvu on ollut Lontoon Gatwickin solmukohdassa. Perässä seuraavat Oslo ja Tukholma. Yhtiön tulos kolmannelta neljännekseltä ennen veroja oli 650 miljoonaa Norjan kruunua. Tulokseen vaikutti kaukoliikenteen lisääntyneet kulut wetleasingin takia sekä pohjolan lämmin kesä. Norwegianin kolmannen neljänneksen kasvua siivittivät tarjottujen henkilökilometrien lisääntyminen 31 prosentilla. Suurinta kasvu oli Gatwickissä jossa Norwegian vastasi 90 prosenttisesti koko kentän liikenteen kasvusta. Huolimatta kovasta kapasiteetin kasvattamisesta myös täyttöasteet säilyivät korkealla 81 prosentissa. Pudotusta edellisvuoteen oli prosentti. Yhtiön kaukoliikenteen täyttöaste oli yli 90 prosenttia. Tulos ennen veroja (EBT) oli 640 miljoonaa Norjan kruunua pudotusta oli reilusti vuoden takaisesta 873 miljoonasta. Liikevaihto kasvoi 15 prosenttia 4,8 miljardiin kruunuun. Kustannuksia kasvattivat alkuvuoden Dreamliner-koneen ongelmat. Norwegianin mukaan vaikutukset tulokseen olivat noin 101 miljoonaa kruunua. Summassa on huomioitu A340-koneiden wetlease-kustannukset sekä ylimääräinen polttoaine sekä viivästyksestä kärsineiden matkustajien huolenpito. Heikompaa tulosta perustellaan osin myös pohjolan lämpimällä kesällä, joka vaikutti lipuunmyyntin negatiivisesti. Noin kuusi miljonaa matkustajaa lensi Norwegianin siivin vuoden kolmannella neljänneksellä. Kasvu oli 16 prosenttia eli noin 800 000 matkustajan verran verrattuna edellisvuoden samaan ajanjaksoon. Yhtiön matkustajat lentävät keskimäärin huomattavasti pidempiä matkoja kuin vuotta aiemmin.Keskimääräisen lennon pituus oli 1260 kilometriä. Norwegianin aikataulunmukaisen liikenteen täsmällisyys oli kaukoliikenneongelmista huolimatta 88 prosenttia. Yhtiön lähtöluotettavuus oli huimat 99,8 prosenttia. Yksikkökustannukset laskivat neljänneksen aikana kolmella prosentilla polttoainekulut huomioiden. Lentojen lisääntyessä kaukoliikenteen myötä yhtiön polttoainekulut kasvoivat 31 prosentilla edellisvuoteen verrattuna. "Tuoreimmalla neljänneksellä näemme selvästi yhtiön kasvustrategian. Meillä on vahvaa kasvua kaikilla markkinoilla ja olemme onnistuneet säilyttämään korkean täyttöasteen. Samaisella neljänneksellä kustannuksiamme kasvatti Dreamliner-koneiden korvaaminen. Myös Pohjois-Euroopan auringonpaiste sai ihmiset jäämään koteihinsa etelään lentämisen sijaan.", kommentoi Norwegianin toimitusjohtaja Bjørn Kjos. Norwegianin laivastossa on 75 lentokonetta joiden keski-ikä on 4,6 vuotta. Yhtiöllä on tilaukset 275 uudesta lentokoneesta. Yhtiön koneiden käyttöaste oli 12,2 blokkituntia vuorokaudessa. Vuotta aiemmin käyttöä oli 11,9 tuntia.
|
|||