OTKES tutkii Laajasalon ultrakevyt-turman ja keskittyy Rotax-moottorin toimintaan

Otkes_1Onnettomuustutkintakeskus käynnistää turvallisuustutkintalain nojalla tutkinnan Helsingin Laajasalossa 30. toukokuuta 2017 ultrakevyelle lentokoneelle tapahtuneesta onnettomuudesta.Tutkinnassa keskitytään erityisesti koneen moottorin toimintaan.

Ikarus C42 -koneen (OH-U398)  ohjaaja ja matkustaja loukkaantuivat pakkolaskun yhteydessä vakavasti 30. toukokuuta. Kone tuhoutui onnettomuudessa.

OTKES_Ismo_Aaltonen"Turmassa oli lentäjän lisäksi mukana myös kolmas osapuoli eli matkustaja. Onnettomuus myös aiheutti vakavat loukkaantumiset koneessa olleille. Lisäksi turmassa nousi jälleen esiin rakettipelastusvarjon olemassaolo ja sen aiheuttama vaaratilanne", kertoo johtava ilmailuonnettomuuksien tutkija Ismo Aaltonen tutkintapäätöksen taustoista Lentoposti.fi:lle.

"Tutkintaan päädytään myös silloin, kun näyttää siltä, että turmatutkinnalla voidaan löytää jotain lentoturvallisuutta parantavaa", jatkaa Aaltonen.

"Tutkinta keskittyy ensivaiheessa voimanlähteeseen ja mukana on Rotax-moottoreiden asiantuntija", kertoo Aaltonen aloitettavasta tutkinnasta.

ikarus_helsinki_pelastuslaitos_0517Tutkinnan loppuraportin odotetaan valmistuvan viimeistään puolen vuoden sisällä. Jos tutkinnassa selviää jotain oleellista niin Onnettomuustutkintakeskus informoi käyttäjiä heti.

Tutkintaryhmän johtajaksi nimetään erikoistutkija Heikki Harri ja jäseniksi lentokonemekaanikko Mikko Raatikainen ja lennonjohtaja (eläk) Timo Heikkilä. Tutkinnan johtaja on ilmailuonnettomuuksien johtava tutkija Ismo Aaltonen.

Rakettipelastusvarjon koelaukaisu

Lue myös: