Ilmavoimien ja Finavian pelastusyksiköt varmistivat Suomen Ilmavoimien McDonnell Douglas (Boeing) F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjän laskeutumista Rissalassa. Ruska 2017 -ilmaoperaatioharjoitukseen osallistunut HN-456 teki onnistuneen pysäytysvaijerilaskun kiitotielle 33. Ilmavoimien kuluvan vuoden suurimpaan harjoitukseen osallistunut Hornet oli noussut ilmaan Rissalasta aamupäivällä noin kello 10.20. Puoliltapäivin laskuun palanneen Hornetin saapumista olivat varmistamssa Ilmavoimien ja Finavian pelastusyksiköt (oikealla, klikkaa kuvat suuremmaksi). Ohjaaja teki onnistuneen pysätysvaijerilaskun kiitotielle 33. Menetelmää käytetään mm. jarru- ja telinejärjestelmien vikatilanteissa normaalina varotoimena. Silminnäkijän mukaan koneen vasen laskuteline vaikutti olevan poikkeavassa asennossa. Ilmavoimat vahvisti Lentoposti.fi:lle, että kyseessä oli koneessa ilmennyt laskutelinehäiriö. Vaijerilasku on Ilmavoimien Hornet-ohjaajille normaali toimenpide. Suomessa sitä käytetään myös poikkeustilanteiden varalta. Menetelmää käytetään Yhdysvalloissa mm. lentotukialuksille laskeutumisiin. Hävittäjä hinattiin pois kiitotieltä noin puoli tuntia vaijerilaskun jälkeen. Tapahtumat eivät aiheuttaneet viivettä lentoaseman aikataulunmukaiselle siviililentoliikenteelle. Rissalassa valmistauduttiin iltapäivällä myös toiseen poikkeustilanteeseen, joka kuitenkin raukesi. Lue myös:
|
|||