Suomen hallitus antoi torstaina 18. marraskuuta eduskunnalle esityksensä vuoden 2022 talousarvioesityksen täydentämisestä. Se sisälsi ehdotuksen digitaalisen lentokenttätoiminnan avustuksesta 2,5 miljoonan euron määrärahalla. Valtionavustus on tarkoitus myöntää Helsinki-East Aerodome investointikokonaisuuteen Pyhtäällä.
“Meidän vastuulla on nyt saada aikaan konkretiaa. Vaikka valtion tuki on osoitettu Helsinki-Eastille on kyseessä valtakunnallinen ratkaisu liikennemuotojen kehittämisessä ja lentokenttäverkoston toimivuudessa”, jatkaa Korjula. Lentokenttien digitalisoinnin pilottiprojektilla on valtakunnallinen merkitys, sillä se tulee mahdollistamaan niin olemassaolevan maakunnallisen lentokenttäverkoston toimintaedellytykset kuin yhteiskuntaa ja elinkeinoelämää palvelevien uusien lentokenttien syntymisen.
“Kyse ei ole pelkästään nykyisestä lentokenttäverkostosta, sillä on olemassa paljon paikkoja joissa on oma pieni lentokenttä. Ne voidaan nostaa elinkeinoelämän käyttöön. Esimerkkinä Hangon matkailu ja Hangon lentokenttä tai Iisalmen teollisuus. Vastaavia paikkoja on Suomessa vaikka kuinka paljon” “Välineet ovat syntymässä ja siihen ei tarvita sähköistymistä. Tekninen kehitys ja määräysmuutokset ovat mahdollistaneet kaupallisen ilmakuljetuksen yksimoottorisilla ilma-aluksilla. Jo se tuo ilmaliikenteen entistä suuremman joukon ulottuville”. Ilmataksit, logistiikkadronet sekä sähkölentokoneet ovat osa ilmaliikenteen lähitulevaisuuden murrosta, joka palvelee yhteiskuntaa monin eri tavoin. Helsinki-East Aerodrome tulee toimimaan kehitys- ja testialustana tulevaisuuden tarpeisiin. Uusien ilmaliikennemuotojen käytön yleistyessä ne tulevat tarvitsemaan laajan lentokenttä- ja laskeutumispaikkaverkoston.
“Tällä hetkellä käynnissä on keskustelut tutkimuslaitosten, yliopistojen ja niiden kehitysyksiköiden tuomisesta Pyhtään lentokentälle", avaa Korjula kehityshankkeita. Pyhtäällä sijaitseva Helsinki-East Aerodrome (EFPR) on Suomen uusin toiminnassa oleva lentokenttä, jonka kehityshankkeisiin on aiemminkin myönnetty erilaisia avustuksia.
Pyhtään lentopaikan alueelle sijoittuu merkittävää ilmaliikenteen tutkimus- ja kehitystoimintaa. Lentokenttäympäristö antaa puitteet testata ja tutkia mm. perinteisen ja tulevaisuuden ilmaliikenteen yhteensovittamista turvallisesti saman ilmatilan käyttäjiksi. Jo nyt lentokentällä on miehittämättömien ilma-alusten testitoimintaa ja esimerkiksi etälennonjohtoratkaisun kehitysprojekti. Digitalisoinnin ensimmäinen vaihe tarkoittaisi esimerkiksi juuri etälennonjohtoratkaisuja, ilmatilan hallintaa, satelliittiteknologian käyttöönottoa, ja 5G-ohjattua autonomista kunnossapitoa.
Nykyisen 1000 metrin pituisen kiitotien jatkaminen on myös jo pitkällä. Luvassa on 700 metriä lisää pituutta, kun kiitotietä jatketaan molempiin suuntiin. Sorapinnalle tarvitaan enää asfaltointi. Lisäksi kiitotievalaistuksesta on käyty tarjouskierrokset. Myös näiltä osin kyseessä on merkittävä investointi, sillä kyse on ammattitoimintaan suunnitellusta valaistusratkaisusta.
Tavoitteena on saada Pyhtäälle myös sähkölentokoneiden latausinfra lentokaudelle 2022.
Helsinki-East Aerodromen lentokenttäalue on kaavoitettu ja sen on hallinto-oikeuden vahvistama. Asiasta on tehty valitus korkeimpaan hallinto-oikeuteen ja sieltä odotetaan ratkaisua vuodenvaihteessa.
Heinäkuussa 2021 Helsinki-East Aerodromella järjestettiin myös useita satoja ihmisiä paikalle houkutellut ilmailutapahtuma. Myös tällaiselle ilmailutapahtumalle Korjula lupailee jatkoa. Pyhtäällä sijaitsee myös mm. vapaalentotunnelin sisältävä tapahtuma- ja elämyskeskus Aeronautica Arena. MH
Päivitys 18.11. kello 21.03: Lisätty Esa Korjulan haastattelu ja tietoja Pyhtään lentopaikan kehityshankkeista.
|
|||