Qantas ja Emirates laajaan yhteistyöhön - IAG ulos kuvioista

qantas_tailsQantas ja Emirates aloittavat uuden aikakauden ilmailualalla ja solmivat laajan kymmenvuotisen kumppanuussopimuksen. Lentoyhtiöt yhdistävät voimansa ja pyrkivät kasvattamaan kansainvälistä toimintaansa. Samalla laajamittainen yhteistyö Qantasin ja British Airwaysin kesken päättyy.

Qantasin ja Emiratesin solmima kymmenvuotinen sopimus astuu voimaan toukokuussa 2013. Sopimus menee pitkälti perinteisen codesharingin ohi ja se sisältää verkostoyhteistyötä hinnoittelun ja aikataulutusten osalta sekä tuottojen jakamista. Sopimus edustaa uutta suuntausta ilmailualalla ja se on paljon enemmän kuin perinteiset yhteistyömuodot.

Päätavoitteena on tehdä Qantasista voimakas ja elinkelpoinen sekä nostaa se takaisin tuottojen tielle sanoo Qantasin toimitusjohtaja Alan Joyce. Emirates yhteistyö täydentää olemassaolevia suhteita American Airlinesin, LAN, South African Airlinesin ja China Easternin sekä oneworldin kanssa hän jatkaa.

Yhtiöt lupaavat tarjota matkustajilleen kokonaisvaltaisesti parhaan matkustuskokemuksen. Lupauksensa mukaan yhtiöt aikovat tarjota parhaat yhteydet, liikennöintitiheydet, lounget, kanta-asiakkuusohjelmat sekä matkustuskokemukset.

Yhtiöt säilyttävät omat ulkoasunsa mutta yhdenmukaistavat matkustajaetunsa.

Liikenne keskittyy uudelleen

Sopimuksen voimaan astumisen jälkeen Qantas siirtää Euroopan-liikenteensä solmukohdan Singaporesta Dubaihin. Uusi Dubain solmukohta tarjoaa yli 70 kohdetta Eurooppaan, Lähi-Itään ja Pohjois-Afrikkaan.  Qantas ja Emirates lentävät 98 viikottaista lentoa Australian ja Dubain välillä sisältäen neljä päivittäistä A380-lentoa.

Yhtiöt jakavat keskenään maailman ainoan A380-koneille rakennetun terminaalin Dubaissa. Terminaalin luvataan tarjoavan erinomaisia lounge- ja matkustajapalveluita. Yhtiöt toimivat samoissa terminaaleissa myös Lontoossa, Melbournessa ja Sydneyssä.

Qantas lentää 14 päivittäistä itse operoimaansa tai codesharettua Boeing 777- ja Airbus A380-lentoa Adelaidesta, Brisbanesta, Melbournesta, Perthistä ja Sydneystä Dubaihin yhdistäen neljä mannerta ympärivuorokautisen solmukohtansa kanssa.

Muutoksilla on vaikutuksia myös useisiin Qantasin Euroopan-reitteihin ja kannattamaton Frankfurtin-reitti lopetetaan.

Liikenteen siirtäminen Dubaihin avaa Qantasille myös mahdollisuuden keskittyä Aasian liikenteeseen. Suunnitelmien mukaan Qantas aikoo kasvattaa kapasiteettiaan Singaporeen sekä muuttaa lentojen aikatauluja Singaporessa ja Hong Kongissa.

Sopimuksen myötä Qantasin yhteistyösopimus IAG:n British Airwaysin ja Iberian kanssa päättyy 31.3.2012. Yhtiöt ovat tehneet yhteistyötä vuodesta 1995 lähtien. Yhteistyö kuitenkin jatkuu oneworld allianssin kautta.