Liikenne- ja viestintävirasto Traficom ratkaisi tarjouskilpailun julkisen palveluvelvoitteen mukaisesta lentoliikenteestä viiteen maakunnalliseen keskukseen 26.3.2021. Tarjouskilpailun voittajien kanssa on käyty neuvotteluita lentoliikennesopimuksen yksityiskohdista tiiviisti maaliskuun lopusta saakka. Neuvottelujen yhteydessä lentoyhtiöiltä pyydettiin vielä tarkempia tietoja tarjouskilpailun ja julkisen palveluvelvoitteen päätöksen edellyttämistä teknisistä yksityiskohdista. Tarkemmassa tarkastelussa kävi ilmi, että Helsingin ja Kajaanin välistä liikennettä harjoittamaan valittu tarjoaja ei ennakkotiedoista poiketen täyttänyt kaikkia julkisen palveluvelvoitteen osalta asetettuja vaatimuksia. "RAF-Avian tarjous ei täyttänyt vaatimuksia lentokoneen teknisistä ominaisuuksista liittyen lähestymisvaatimuksiin", kertoo Traficomin johtaja Pipsa Eklund Lentoposti.fi:lle. RAF-Avian reitille suunnittelema konetyyppi ei täyttänyt kilpailutuksessa vaadittavaa RNP APCH -kelpoisuutta eli hylkäyspäätös liittyi GPS-pohjaisiin RNP-lähestymisiin. Traficom joutui päättämään neuvottelut Kajaaniin liikennöimään valitun latvialaisen A/S RAF-Avian kanssa, koska kaikki asetut vaatimukset eivät täyttyneet.
Hankintamenettelyä koskevan lainsäädännön mukaisesti Traficom aloittaa välittömästi neuvottelut tarjouskilpailussa toiseksi tulleen, tanskalaisen DAT A/S:n kanssa. Aiemmin varattu 11,5 miljoonan euron määräraha ei riittänyt alkuperäisiin hyväksyttyihin tarjouksiin vaan hinta kohosi 13,8 miljoonaan euroon. Nyt hintalappu nousee siis entisestään, kun DAT:n tarjous tulee mukaan kokonaishintaan. ”Valitettavasti ensimmäisten neuvottelujen päättäminen ja uusien aloittaminen viivästyttänevät liikenteen aloittamista. Uskomme vahvasti, että lentoliikenne Kajaaniin pääsee alkamaan toukokuun 2021 aikana”, kertoo Eklund.
Traficomin mukaan oikaisuvaatimukset eivät merkittävästi viivästytä hanketta. Neuvotteluja on jatkettu edelleen olemassa olevilla resursseilla. Muut kilpailutetut reitit, joista oikaisuvaatimus on jätetty ovat Joensuu, Jyväskylä sekä Kemi-Tornio. Joensuun lennoista neuvotellaan tällä hetkellä ruotsalaisen Amapola Flyg AB:n kanssa ja Jyväskylän sekä Kemi-Tornio -reitin osalta virolaisen NyxAir OÜ:n kanssa. DAT A/S on Finnairin lentoja operoivan lentoyhtiö Norran pääomistaja 60 prosentin osuudella. Vähemmistöomistaja on Finnair 40 prosentin osuudella. Norran operoimat 12 ATR 72-500- ja 12 Embraer 190 -konetta omistaa Finnair. DAT on mm. aiemmin paikannut Norran konevajetta kotimaan lennoilla.
Koronapandemian takia Traficom siirsi tavoitetta lentojen käynnistymisestä kilpailutetuilla reiteillä 10. toukokuuta saakka. Nyt siis ainakin Kajaani mahdollisesti viivästyy tästä tavoitteesta. "Neuvottelut ovat vielä kesken, mutta aikataulujen osalta näyttää ihan hyvältä", avaa Traficomin Eklund käynnissä olevaa neuvottelutilannetta. "Sopimusneuvotteluissa neuvotellaan muustakin kuin koronaviivestä, siitä toki aloitettiin, jotta asia saatiin sovittua mahdollisimman pian. Meillä on tarjouspyynnössä tiettyjä asioita, jotka tulee olla täytettynä kun liikenne alkaa, ei silloin kun tarjouspyyntö on jätetty, joten näitä asioita nyt tarkennetaan ja niiden täyttämisestä sovitaan", toteaa Eklund. Päivitys kello 13.40: Lisätty Traficomin Pipsa Eklundin haastattelu sekä tieto RAF-Avian hylkäämisen syistä sekä DAT:n tekemistä oikaisuvaatimuksista. Lue myös:
|
|||