(päivittynyt 20.18) Latvian Riian kansainvälinen lentokenttä on suljettu. Syynä on kiitotielle jäänyt AirBalticin Bombardier Dash 8 Q400 NG (YL-BAI) -potkuriturbiinikone, joka laskeutui nokkateline ylhäällä. Saapuvat lennot on ohjattu varakentille ja lähtevä liikenne viivästyy merkittävästi. AirBalticin lento BT641 nousi normaalisti ilmaan Riian lentokentältä määränpäänään Zürich. Kone palasi kuitenkin lähdön jälkeen takaisin Riikaan. Lasku onnistui mutta kone jäi makaamaan kiitotielle ilman nokkatelinettä. Kuva koneesta kiitotiellä Twitteristä käyttäjältä Nepareizais. AirBaltic vahvistaa Lentoposti.fi:lle, että koneen laskutelineongelmat havaittiin pian lähdön jälkeen. Ohjaajat päättivät palata Riikaan ja tehdä hätälaskun ilman nokkatelinettä. Laskeutumiseen tässäkin tilanteessa on omat hätätilannemenetelmänsä, joita ohjaajat todennäköisesti noudattivat. Lennolla oli 63 matkustajaa, joista kaksi lapsia ja yksi sylivauva. Koneessa oli kahden hengen ohjaamomiehistö sekä kaksi matkustamohenkilökunnan edustajaa. AirBalticin alustavien tietojen mukaan kukaan ei loukkaantunut turmassa. Matkustajat siirrettiin Riian lentoaseman terminaaliin. Riian lentokentän ainoa kiitotie 18/36 on toistaiseksi suljettu lentoliikenteeltä. Useita lähteviä lentoja on peruttu kokonaan ja jäljellä olevat viivästyvät merkittävästi. Onnettomuuden aikaan Riikaa lähestyneet lennot on ohjattu takaisin lähtökentille tai varakentille. AirBaltic keskittyy seuraavaksi yhtiön operaatioiden saamiseksi käyntiin uudelleen. Se vaatii Q400NG-koneen siirron pois lentoaseman ainoalta kiitotieltä. Lennot ovat keskeytyneet myös muilta Riikaan operoivilta lentoyhtiöiltä. Finnairin seuraava lento Riikaan on määrä lähteä matkaan aikataulun mukaan kello 16.10. Riian lentoaseman kiitotie on nykyisen tiedon mukaan suljettuna ainakin 16.30 saakka. Lentoasema tiedotti iltapäivällä, että kiitotie 18/36 avautui lopulta lentoliikenteen käyttöön kello 15.55. AirBalticin laivastossa on kaikkiaan 12 Bombardier Dash 8 Q400 Next Generation -potkuriturbiinikonetta. Niissä on 76 matkustajaistuinta. Q400NG-koneet liittyivät AirBalticin laivastoon vuoden 2010 aikana. Konetyypin edellinen versio Q400 nousi otsikoihin 2000-luvun puolivälissä, kun SAS:lla oli useita ongelmia koneen laskutelineiden kanssa. SAS:n koneiden laskutelineet pettivät kolmesti vuoden 2007 aikana. Näissä vanhemman konetyypin tapauksissa toinen koneen päätelineistä petti pian laskeutumisen jälkeen. SAS maadoitti koko 27 koneen laivaston ja luopui niiden käytöstä. Päivitys 14.10: lisätty AirBalticin antaman lausunnon tiedot.
|
|||