SAS päätti MD-80-aikakauden - viimeinen kone museoidaan

SASMD80_4SAS on operoinut viimeisen lentonsa historiallisella McDonnell Douglas MD-80-koneella. Ne muodostivat  yhtiön kapearunkolaivaston useiden vuosien ajan. Viimeinen lento tehtiin MD-81-koneella Kööpenhaminasta Osloon 26. lokakuuta.

MD-80-koneiden aikakauden päätti Kööpenhaminasta kello 13.00 paikallista aikaa lähtenyt lento SK7030. Viimeinen lento operoitiin Nora Viking -nimisellä MD-81-koneella (SE-DIR).

SASMD80_SEDIR_1Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan koneyksilö museoitaisiin Oslossa Gardemoenin lentokentällä sijaitsevaan SAS Museoon.

SAS aloitti lennot MD80-koneen edeltäjällä DC-9:llä vuonna 1968. Yhtiö vastaanotti ensimmäisen MD-80 -koneensa lokakuussa 1985. SAS:n laivastossa on vuosien varrella ollut yli 60 MD-80-sarjan konetta.

SASMD80_3McDonnell Douglas MD-80 sai alkunsa vuonna 1977 ja teki ensilentonsa lokakuussa 1979. Viimeinen MD-80 toimitettiin asiakkaalla vuonna 1999. Konetyypin moottoreina käytettiin perärunkoon asennettuja Pratt & Whitney JT8 -moottoreita.

Ensimmäiset MD-80-operaattorit olivat Swissair ja Austrian Airlines. Myös Finnair käytti konetyyppiä laivastonsa runkona ja viimeinen lento operoitiin toukokuussa 2006. Syyskuussa 2013 maailmalla lensi yhä lähes 600 MD-80-sarjan konetta.

SASMD80_6SAS tilasi kesäkuussa 2011 30 kapearunkoista Airbus A320neo -konetta uudistaakseen kapearunkolaivastonsa. Skandinavian perinteikäs yhtiö perustettiin vuonna 1946 ja se on Star Allianssin perustajajäsen.

 

Katso kuva viimeisen lennon lentäneestä SE-DIR -koneesta myös FlyFinland.fi -sivustolta

SAS museo

SAS_lippu_1946SAS_museo_1