SAS on operoinut viimeisen lentonsa historiallisella McDonnell Douglas MD-80-koneella. Ne muodostivat yhtiön kapearunkolaivaston useiden vuosien ajan. Viimeinen lento tehtiin MD-81-koneella Kööpenhaminasta Osloon 26. lokakuuta. MD-80-koneiden aikakauden päätti Kööpenhaminasta kello 13.00 paikallista aikaa lähtenyt lento SK7030. Viimeinen lento operoitiin Nora Viking -nimisellä MD-81-koneella (SE-DIR). Julkisuudessa esiintyneiden tietojen mukaan koneyksilö museoitaisiin Oslossa Gardemoenin lentokentällä sijaitsevaan SAS Museoon. SAS aloitti lennot MD80-koneen edeltäjällä DC-9:llä vuonna 1968. Yhtiö vastaanotti ensimmäisen MD-80 -koneensa lokakuussa 1985. SAS:n laivastossa on vuosien varrella ollut yli 60 MD-80-sarjan konetta. McDonnell Douglas MD-80 sai alkunsa vuonna 1977 ja teki ensilentonsa lokakuussa 1979. Viimeinen MD-80 toimitettiin asiakkaalla vuonna 1999. Konetyypin moottoreina käytettiin perärunkoon asennettuja Pratt & Whitney JT8 -moottoreita. Ensimmäiset MD-80-operaattorit olivat Swissair ja Austrian Airlines. Myös Finnair käytti konetyyppiä laivastonsa runkona ja viimeinen lento operoitiin toukokuussa 2006. Syyskuussa 2013 maailmalla lensi yhä lähes 600 MD-80-sarjan konetta. SAS tilasi kesäkuussa 2011 30 kapearunkoista Airbus A320neo -konetta uudistaakseen kapearunkolaivastonsa. Skandinavian perinteikäs yhtiö perustettiin vuonna 1946 ja se on Star Allianssin perustajajäsen.
Katso kuva viimeisen lennon lentäneestä SE-DIR -koneesta myös FlyFinland.fi -sivustolta
|
|||