SAS:n koneita uusille tuotantoalustoille - irtisanotut lentäjät toivat vikapukunsa Oslon lentokentälle

SAS_Norja_2Laivastoaan uudistava SAS, joka siirtää lentokoneitaan sekä työpaikkoja uusille tuotantoalustoille eikä aio palkata koronapandemian aikana irtisanottuja työntekijöitään takaisin SAS:n palvelukseen on noussut otsikoihin erityisesti Norjassa. Nyt 19. lokakuuta sadat irtisanotut ja edelleen työssä olevat lentäjät osoittivat mieltään SAS:n suunnitelmia vastaan Oslon lentokentällä. He toivat mukanaan myös virkapukunsa, joita SAS oli pyytänyt heitä säilyttämään lentoliikenteen elpymistä odottaessaan.

Lentäliitot kertovat SAS:n siirtävän lentokoneita uusille tuotantoalustoille, jotka ovat SAS Link sekä SAS Connect. Näistä jälkimmäinen on vuonna 2017 perustettu entinen SAS Ireland. Molempien yhtiöiden liikenteen solmukohtia olisivat SAS:n nykyiset kotikentät eli Kööpenhamina, Oslo ja Tukholma. Työpaikat olisivat kuitenkin valumassa Irlantiin ja Tanskaan 75-vuotiaan skandinaaviseen lentoyhtiö SAS:n sijaan.

Laivastouudistustaan läpikäyvän SAS:n kerrotaan leikkaavaan emoyhtiön kapearunkokonemäärää sadasta vain 39 koneeseen. SAS poistaa parhaillaan käytöstä Boeing 737 -koneitaan ja niiden tilalle tulee A320neo- sekä Embraerin E-jet -koneita.

SAS irtisanoi koronaviruspandemian seurauksena noin 560 lentäjää, joka vastaa noin 40 prosenttia yhtiön lentäjämäärästä. Lisäksi 90 lentäjää oli jo alkuvuodesta jäänyt eläkkeelle. Ennen pandemiaa SAS:lla oli noin 1400 lentäjää. Koronapandemia on lähes puolittanut SAS:n työvoiman, kun noin 5000 työntekijää on irtisanottu.

Tanskaisia, norjalaisia ja ruotsalaisia lentäjiä edustavat ammattiliitot tekivät SAS kanssa uuden työehtosopimuksen keväällä 2021. Tuolloisen sopimuksen toivottiin edistävän hyvää vuoropuhelua osapuolten välillä. SAS oli myös pyytänyt irtisanottuja lentäjiään säilyttämään virkapukunsa, sillä töitä olisi tarjolla lentoliikenteen elpyessä. Lentäjät olisi sopimuksen mukaan tullut palkata takaisin SAS:lle lentoliikenteen elpyessä ja lentäjätarpeen kasvaessa.

SAS_A321LR_delivNyt SAS ei kuitenkaan aio palkata irtisanomiaan lentäjiä uudelleen vaikka neuvotteli työehdoista pois mm. aiemmin sovitut palkankorotukset. Sen sijaan SAS solmi vielä tämänkin työehtosopimuksen alittavista ehdoista tanskalaisen ilmailualan työntekijäliitto FPU:n (Flyvebranchens Personale Union) kanssa. Kyseinen liitto ei ole edustanut aiemmin SAS:n lentäjiä. 

SAS siis sivuutti työntekijöitään edustavan ammattiliiton neuvotteluissa kokonaan ja tarjoaakin emoyhtiön sijaan entisille lentäjilleen työpaikkoja nyt mahdollisesti uusissa yhtiöissä jälleen erilaisin työehdoin sekä kenties henkilöstövuokrausyrityksen kautta.

Sadat lentäjät kokoontuivat 19. lokakuuta mielenilmaukseen, jonka lisäksi entisen työnantajan virkapuvut, joita oli pyydetty pitämään kunnossa lentoliikenteen elpymistä ja työhön palaamista varten tuotiin esille Oslon lentoasemalle. Lentäjät kantoivat mielenilmauksessa We were travellers -kylttejä ja olivat pukeutuneet samaisen sloganin sisältäviin paitoihin, joissa luki lisäksi #NotMySAS.

SAS:n Norjan toimintojen johtaja kommentoi E24:lle SAS järjestelevän toimintojaan uudenlaiseen tilanteeseen maailman kilpailluimmalla alalla. Lausunnon mukaan SAS aikoo olla Norjan suurin lentoyhtiö jatkossakin.

SAS_Norja_1SAS:n norjalaislentäjiä edustava Norsk Flygerforbund on pyytänyt kiistassa apua myös kansainväliseltä lentäjäliitto IFALPA:lta. Se jakoi 13. lokakuuta pyynnön maailmanlaajuisesta tuen osoituksesta SAS:n irtisanottuja lentäjiä kohtaan. IFALPA pyysi mm. olemaan hakematta SAS:n tarjoamia työpaikkoja sekä kieltäytymään koulutuslaitteiden antamisesta yhtiön käyttöön. Lentäjäliitot eri puolilta maailmaa ovat jo julkistaneet tukensa SAS:n lentäjille.

Norsk Flygerforbundin mukaan osaavat ja uskolliset työntekijät olisivat SAS:n käytettävissä heti, kun yhtiön johto on valmis osoittamaan, että heidät halutaan takaisin ja että yritys pystyy noudattamaan sopimuksia.

E24: SAS-ansatte demonstrerer for sin gamle jobb: – Umoralsk og uetisk

 

Lue myös: