Espanjan turvallisuustutkintaviranomainen (CIAIAC), julkisti loppuraportin Patrian Diamond DA40 -koulukoneen laskeutumisvauriosta, joka tapahtui Espanjan Cordobassa tammikuussa 2020. Koulukoneella suoritettiin tapahtumien aikaan simuloitua moottorihäiriötä, jota ei CIAIAC:n mukaan toteutettu Patrian oman ohjeistuksen mukaisesti. Patria Pilot Training Oy:n käyttämä Diamond DA40 -koulukone (OH-DTF) joutui vakavaksi luokiteltavaan vaaratilanteeseen Espanjan Cordobassa 23. tammikuuta 2020. Koneessa oli tapahtumien aikaan lennonopettaja ja lento-oppilas. Koululennolle lentoonlähtöjä ja laskeutumisia harjoittelemaan lähtenyt miehistö nousi OH-DTF:llä ilmaan Cordoban kiitotieltä 03. Noin 380 metrin lähtökiidon päätteeksi juuri ilmaan nousun jälkeen lennonopettaja veti koneen moottoritehon tyhjäkäynnille 84 jalan eli noin 22 metrin korkeudessa simuloidun moottorihäiriön kuvaamiseksi. Kosketus kiitotien pintaan kuitenkin epäonnistui. Koulukoneen nokkateline petti ns. kolmelle pisteelle tehdyssä eli kaikkien laskutelineiden samanaikaisessa kosketuksessa kiitotiehen ja samalla myös potkuri otti kiinni kiitotiehen. Koulukone pomppasi takaisin ilmaan ja osui tämän jälkeen kiitotien pintaan päälaskuteneillään jatkaen matkaansa kohti kiitotien vastapään kynnystä. Lentokone pysähtyi lopulta ajatuen kiitotien reunalle. Molemmat koneessa olleet selvisivät vammoitta ja poistuivat itse koneesta, joka oli CIAIAC:n mukaan merkittäviä vaurioita. Tapahtumaketju kesti tutkinnan mukaan tehojen vähentämisestä pysähdykseen noin 32 sekuntia.Turvallisuustutkinta sai arvokasta tietoa koneessa olleesta Garmin G1000 GPS -järjestelmästä. Turvallisuustutkinnan mukaan simuloitua moottorihäiriötä ei toteutettu voimassa olleen ohjeistuksen mukaisesti, joka olisi siten syy laskuvaurioon. CIAIAC:n tekemän arvioinnin mukaan vaikuttaa siltä ettei lennonopettaja toteuttanut simuloitua moottorihäiriötä lentokoulun toimintamenetelmien mukaisesti. Patrian toimintakäsikirjan mukaan simuloitu moottorihäiriö tulee toteuttaa aina vähintään 400 jalan korkeudesta maan pinnasta eikä kiitotien yläpuolella ja nopeuden tulee olla vähintään 88 solmua. Toimintamenetelmissä on myös tarkempia vaatimuksia lentosuunnalle lentokenttäalueen ulkopuolella tuulen suunnan huomioimisesta. Turvallisuustutkinnan vaaratilanteesta suoritti Espanjan turvallisuustutkintaviranomainen (CIAIAC) ja tutkinnassa toimi valtuutettuna edustajana erikoistutkija Juho Posio Suomen Onnettomuustutkintakeskuksesta (OTKES). Turvallisuustutkinta ei antanut erillisiä turvallisuussuosituksia. Lue myös:
|
|||