Solar Impulse 2 -aurinkolentokoneen matka jatkuu helmikuussa

SI2_RTW_Solar_Impulse_2_is_flying_over_Abu_Dhabi_(UAE)_undertaking_preparation_flights_for_the_first_ever_Round-The-World_Solar_Havaijille heinäkuussa 2015 keskeytynyt Solar Impulse 2 (SI2) -aurinkolentokoneen maailmanympärimatkan toinen osa käynnistyy helmikuussa 2016. Tavoitteena on lentää maailman ympäri aurinkovoimalla ilman pisaraakaan polttoainetta.

Solar Impulse 2 vaurioitui Japanin Nagoyan ja Havaijin välisellä 117 tuntia ja 52 minuutin pituisella lennolla.  Kyseessä oli olosuhteiltaan erittäin vaativa lento, joka rasitti kovasti sekä lentäjää, että konetta.

SI2_matkalla_HavaijilleSI2-koneen akkujen havaittiin vaurioituneen ylikuumenemisen takia. Tapahtuneet vauriot ovat pysyviä ja ne vaativat korjaustoimia ja osien vaihtoa.

Havaijille päättynyt lento oli matkaltaan ja kestoltaan pisin aurinkoenergialla suoritettu yksittäinen lento sekä pisin yksipaikkaisen koneen lento.

Maailmanympärimatkan toinen osa alkaa lennolla Havaijilta Arizonan Phoenixiin helmikuussa 2016. Ilmaan on tarkoitus päästä sääolosuhteista riippuen huhtikuun 2016 aikana. Sen jälkeen edessä on lento Yhdysvaltain halki sekä Atlantin ylitys takaisin lähtökentälle Abu Dhabiin. Kaikkiaan lentoetappeja on 14.

SI2_ohjaajatMaaliskuussa 2015 Abu Dhabista matkaan lähtenyt SI2 on lentänyt kahdeksan lennon aikana jo yli 19 900 kilometriä. Lentoaikaa on kertynyt 254 tuntia ja 58 minuuttia. Lentojen aikana on saavutettu kaikkiaan kahdeksan maailman ennätystä.

Solar Impulse 2 -kone on kärkiväliltään suurempi kuin Boeing 747. Aurinkolentokoneen siipien kärkiväli on huimat 72 metriä ja silti se on 2300 kg painoisena kevyempi kuin perheauto. Kone kykenee lentämään 35 000 kilometriä sekä todistetusti ylittämään valtameret.

SI2_reittiSi2-koneen siipien yläpinnoilla on 17 248 aurinkokennoa, joiden paksuus on vain 135 micronia. Kone on varustettu neljällä 17,4 hevosvoimaisella sähkömoottorilla, joiden hyötysuhde on huimat 94 prosenttia.

Lue myös: