Saab on tilannut vastamelujärjestelmän suomalaiselta puolustus- ja turvallisuusalan yritykseltä Instalta. Tilatusta Insta ANR ‑vastamelujärjestelmästä tulee osa Gripen E/F ‑lentäjien varustusta nykyisille ja tuleville asiakkaille. Toimitukset alkavat vuonna 2020. Instalta tilatun järjestelmän toimituksen lisäksi tilaukseen kuuluu vastamelujärjestelmän integrointi kypärävarustukseen sekä Gripen E/F ‑koneen äänentoistojärjestelmän edellyttämät mukautukset ja sovitukset. Tavallisesti lentäjän kuulosuojainkupit vaimentavat ulkoiset äänet passiivisesti. Insta ANR ‑järjestelmä tallentaa ulkoiset äänet, käsittelee ne digitaalisella signaalinkäsittelyjärjestelmällä ja vaimentaa siten kaikki ei-toivotut äänet. Insta ANR ‑vastamelujärjestelmä vaimentaa matalia taajuuksia jopa 30 dB aina 30 Hz:n taajuuksiin asti. Insta ANR ‑järjestelmän vaimennuskykyä ja taajuusvastetta voidaan säätää käyttötarkoituksen, meluympäristön ja jopa yksittäisen käyttäjän mukaan. ”Saab on jo pitkään toiminut yhteistyössä suomalaisten yritysten kanssa. Uusin tilauksemme Instalta takaa, että tulevilla Gripen-lentäjillä on käytössään markkinoiden edistyksellisin vastamelujärjestelmä. Lisäksi se tuo jälleen lisää suomalaista tietotaitoa Gripen E/F ‑hävittäjäjärjestelmäämme”, sanoo Saabin Aeronautics-liiketoiminta-alueen johtaja Jonas Hjelm. Saab ja Insta ovat toimineet yhteistyössä Insta ANR ‑järjestelmän parissa jo vuodesta 2018. Saab on testannut laitetta laboratoriossa ja yhtiöt ovat yhdessä kehittäneet tuotteen, joka täyttää Saabin vaatimukset. Tämän sopimuksen mukaisesti Insta toimittaa laitteet Saabille integroitaviksi Gripenin kypäräjärjestelmään. ”Tämä on Installe tärkeä sopimus ja jälleen yksi osoitus ilmailualan tuotteittemme laadusta. Tämä sopimus ja laajeneva kumppanuutemme Saabin kanssa avaa kiinnostavia markkinamahdollisuuksia, sillä nyt Insta on osa Saabin alihankkijakuntaa”, sanoo Instan ilmailuliiketoiminnan johtaja Ville Somppi. Melu on tavallinen ongelma erityisesti sotilasilmailussa. Ohjaamon melutaso ylittää usein turvallisen altistustason, ja melu heikentää lentäjän toimintakykyä. Alhaisempi melutaso vähentää kuulovamman riskiä, parantaa kommunikointia radion ja sisäpuhelimen välityksellä ja kohentaa miehistön toimintakykyä vähentämällä melun kielteisiä vaikutuksia keskittymiseen ja päätöksentekokykyyn.
|
|||