Seppo Saario (12.2.1929-31.12.2021) oli pitkän linjan ilmailija, joka aloitti purjelennon 1940-luvulla Jämijärvellä. Saario oli mukana 1950-luvulla myös Suomen Ilmailuliiton Lentosirkus Pilvien Huimapäiden toiminnassa. Ryhmän lopetettua toimintansa vuonna 1954 Aero Oy:n ja Finnairin palvelukseen siirtynyt Saario piti sitkeästi yllä suomalaista siviilitaitolentotoimintaa. Saario rakensi ensimmäisen Pitts Special -taitolentokoneen 70-luvun alussa, kun hän hankki sen piirustukset vuonna 1970 Yhdysvalloissa Douglas DC-9 -matkustajakoneen ohjaajakurssin aikana. Saarion Malmilla rakentama OH-XPA rekisteröitiin heinäkuussa 1972. Se herätti näytösyleisön ja ilmailuharrastajien kiinnostuksen.
Saario perusti Red Birdsin yhdessä poikansa Pekka Saarion sekä Raimo Turusen kanssa. Ryhmä kiersi lentonäytöksissä Suomessa ja ulkomailla vuoteen 1984 saakka. Aerolla ja Finnairilla tehdyn liikennelentäjän uransa ohella Saario toi taitolentoa esille niin toiminnallaan Red Birds -taitolentoryhmässä kuin järjestöissä vaikuttamalla. Saario oli mm. vuonna 1983 perustetun Suomen Urheilutaitolentäjien ensimmäinen puheenjohtaja ja oli mukana kehittämässä myös Suomessa 1990-luvulla virinnyttä urheilutaitolentotoimintaa. Kaikkiaan Seppo Saarion taitolentoura kesti lähes viisi vuosikymmentä, aina 1990-luvulle saakka. Vuonna 2019 Saario kutsuttiin myös Suomen Ilmailuliiton kunniajäseneksi.
Saarion rakentamia taitolentokoneita ovat ainakin Pitts Special (OH-XPA), Ultimate 10-300SK (OH-XSF) ja kaksipaikkainen Christen Eagle II (OH-XEA). MH
Lue myös:
|
|||