Suomalaisosaajat vetovastuussa Turkin kansainvälisen tason Eurasia Airshow'ssa

EAS_StarsEuroopan ja Aasian rajalla järjestettiin 25.-29. huhtikuuta Turkin historian ensimmäinen kansainväliset mitat täyttävät lentonäytös ja ilmailualan näyttely. Eurasia Airshow'n vetovastuussa oli kokenut suomalainen ryhmä, joka aloitti laadukkaan lentonäytöskulttuurin rakentamisen Turkkiin.

 

EAS_AN70_yleisoTurkissa on järjestettu jo parin kymmenen vuoden ajan joka toinen vuosi Istanbul Airshow mutta Antalyan kansainvälisellä lentoasemalla järjestetyn Eurasia Airshow'n tasoista lentonäytöstä ei maassa ole aikaisemmin järjestetty. Mukana oli nimittäin ensimmäistä kertaa lentonäytösohjelma.

 Antalya on Turkin kolmanneksi vilkkain lentoasema, joka asettaa omanlaisiaan vaatimuksia monipäiväiselle tapahtumalle. Vuonna 2017 lentoaseman kautta kulki noin 25 miljoonaa matkustajaa.

EAS_M29Antalyan matkustajaterminaali sijaitsee kahden rinnakkaisen kiitotien välissä. Lentonäytöstä varten lentoasema jaettiin kahtia. Kaupallinen liikenne käytti länsipuoleista kiitotietä ja ilmatilaa, lentonäytös idänpuoleista. Matkustajaliikenne jatkui näytöksen aikana normaalisti.

Kokemattomien lentonäytösjärjestäjien apuna oli kokenut suomalaisen Perttu Karivalon johtama lentonäytöstiimi. Vuonna 2017 eurooppalaisten lentonäytösjärjestäjien European Airshow Council palkitsi Karivalon arvostetuimmalla Chairman's Award -palkinnolla.

Suomessa Karivalo on viimeksi vienyt läpi vuonna 2017 Helsingin edustan jättimäisen Kaivopuiston Suomi 100 -lentonäytöksen sekä Seinäjoen päälentonäytöksen.

EAS_A3501000_cabinTurkissa hänen apunaan työskenteli kokenut lentonäytösjuontaja Riika Kaipainen sekä lentotekninen johtaja Ate Tervonen ja Display Officen neuvonantajana toiminut Antti Salminen. Suomalaisosaajat olivat suuressa vastuussa rakentamassa Turkkiin lentonäytöskulttuuria sekä määräyksiä.

 Viisipäiväisen tapahtuman kolme ensimmäistä päivää lentonäytös oli avoinna vain lehdistön edustajille ja ilmailualan ammattilaisille. Varsinaista lentonäytösohjelmaa järjestäjä avasi vasta hyvin lähellä tapahtumaa, kun osallistujat olivat varmistuneet.

EAS_A3501000Asematasolla ja ilmatilassa oli paljon nähtävää, kun paikalla oli hieman alle sata ilma-alusta. Maanäyttelyn lentokoneet ja helikopterit oli ympäröity muoviketjuaidalla, mutta niistä ei liiemmin välitetty.

Selfiet miehistön kanssa otettiin asiaankuuluvasti koneen vierellä ja moneen ilma-alukseen pääsi myös istumaan ja ottamaan ns. kylmät tyypit. Käytännössä kaikkiin asematasolle paikoitettuihin koneisiin pääsi tutustamaan myös sisätiloissa.

EAS_G650Maanäyttelyssä oli paikalla tietysti useita Turkin TAI:n (Turkish Aerospace Industries) valmistamia ilma-aluksia. Lähi-idän lentoyhtiöjätti Qatar Airways oli tuonut paikalle Airbus A350-1000 -laajarunkokoneen. Operaattori vastaanotti kyseisen konetyyppi ensimmäisenä maailmassa helmikuussa 2018. Uudessa koneessa esiteltiin huippuluokan matkustusmukavuutta.

Myös saman konsernin Qatar Executiven Gulftream G650 ER -liikesuihkukone oli yleisön nähtävänä. Paikalla oli myös mm. Englannin kuninkaallisten ilmavoimien RAF:n Airbus A330 MRTT.

EAS_AN124Amerikkalaisvalmistaja Boeingin valmistamista koneista esillä olivat Boeing 777F-rahtikone ja 737-matkustajakone. Maanäyttelyssä oli esillä myös nelimoottorinen tuplapotkurein varustettu Antonov An-70 STOL-rahtikone. Sen vastakkain pyörivien potkurien erikoista ääntä ei kuitenkaan kuultu joka päivä.

Antonovin tuotteista paikalla oli myös An-178 -sotilaskuljetuskone. Pääosin avoimen maanäyttelyn poikkeus oli Sukhoi Superjet, jonka ovet pysyivät kiinni.

Sotilaspainotteisessa lentonäytöksessä taivaalla nähtiin mm. Puolan ilmavoimien MiG-29 ja Tsekin Saab JAS 39 Gripen. Molemmat esittelivät suorituskykyään perinteisen räyhäkkäästi.

Turkin sotilastaitolentoryhmä Turkish Stars esiintyi näyttävästi Northrop NF-5 Freedom Fighter -hävittäjillä. Ryhmä nähtiin Turussa kesällä 2015. Lentonäytösosuuden yhtenä komeimpana ohjelmanumerona oli maailman suurimpiiin rahtikoneisiin kuuluvan Antonov An-124 -koneen ohilennot.

EAS_broncoBelgiasta paikalle oli saapunut Bronco Demo Team, jonka Rockwell OV-10 Bronco -kone lentää paljon näytöksissä mutta toimii myös kuvauskoneena. Kaksipuominen takarunko ja kabiinin takaosan ikkunointi mahdollistavat kohteen kuvaamisen edestäpäin.

Kahden ensimmäisen näytöspäivän jälkeen maanäyttelystä oli poistunut useita suuria koneita, jotka eivät palanneet enää takaisin loppuviikon aikana.

EAS_yleiso_1Tunnelma lentonäytösalueella oli yleisöpäivinäkin kaikin puolin leppoisa ja Eurasia Airshow saattoi olla monelle lentonäytösvieraalle heidän ensimmäinen lentonäytöskokemus. Viiden päivän aikana tapahtumassa vieraili yli 100 000 ihmistä. Lentonäytös saa mahdollisesti myös odotettua jatkoa ja ilmaan on jäänyt vuosi 2020.

Lue myös: