Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen näkee Suomen F-35 -suorituskyvyn käyttöönoton olevan tällä hetkellä hyvässä vaiheessa. F-35 -hankkeen komentaja kertoo etenevän aikataulussa eikä edessä näy merkittäviä esteitä. Siirtymä Hornetista Joint Fightereihin on kuitenkin tiukka ja esteiden ilmetessä olisi edessä Hornetien jatkokäytön pohtiminen. "F-35 -hanke on kokonaisuudessaan edennyt aikataulussaan. En näe tässä mitään merkittäviä esteitä; isossa mittakaavassa mennään ihan hyvin ja olen tyytyväinen hankkeen etenemiseen", sanoi Ilmavoimien komentaja kenraalimajuri Juha-Pekka Keränen. Kenraalimajuri Keräsellä on meneillään viimeinen viikko aktiivipalveluksessa. Ilmavoimien komentaja vaihtuu kuun vaihteessa, kenraalimajuri Keränen siirtyy reserviin ja tehtävässä aloittaa prikaatikenraali Timo Herranen. Suomen ensimmäinen F-35A -hävittäjä JF-501 (Joint Fighter) on määrä luovuttaa Ilmavoimille roll out -seremoniassa loppusyksystä 2025. Kotimaassa ensimmäiset Suomen F-35-hävittäjät nähdään vuoden 2026 loppupuolella. Puolustusvoimallisesti erittäin merkittävä F-35 -hanke on kuluvan vuoden aikana edennyt tahdikkaasti. Ilmavoimien ensimmäiset Lockheed Martin F-35A Lightning II -hävittäjät eli Suomen Joint Fighterit (JF) ovat tuotannossa Lockheed Martinilla ja sen kumppaniyrityksillä, infraa rakennetaan ja Puolustusvoimat on valtuutettu täydentämään F-35:n aseistusta muun muassa JASSM-ER- AARGM-ER-ohjuksilla. Suomen F-35 -monitoimihävittäjät valmistetaan tuotantoerissä 17-22 Block 4 -tuotantoversioon. Tämä on hävittäjän järjestelmäpäivityksen versio 3 eli niin sanottu TR-3 -konfiguraatio (Technology Refresh). "Monikansallisen F-35 -ohjelman Block 4 -tuotantoversion TR-3 valmistuminen ja niihin liittyvät ohjelmistoversiot ovat viivästyneet jonkin verran, minkä vuoksi joihinkin Suomen F-35 -hävittäjiin on odotettavissa päivitystarpeita, niin kutsuttuja jälkiasennuksia. Jälkiasennusten myötä Suomen koko F-35-laivue päivitetään tiettyjen fyysisten osien ja järjestelmäpäivitysten osalta Block 4 -tuotantoversioon, josta Suomi teki hankintasopimuksen. Jälkiasennukset on suunniteltu tehtävän 2030-luvulla", kertoi kenraalimajuri Keränen. Henkilöstön F-35 -alkukoulutus alkaa syksyllä 2025 alkaa Yhdysvalloissa, teoria- ja simulaattorikoulutuksella Eglinin tukikohdassa Floridassa. Loppusyksystä 2025 Ilmavoimat ottaa ensimmäiset Joint Fighterit käyttöön F-35 -alkukoulutuksen käytännön osuudessa Ebbingin tukikohdassa Arkansasissa. F-35 -alkukoulutuksessa on määrä käyttää kahdeksaa ensimmäistä hävittäjää sitä mukaa, kun koneet valmistuvat tuotantolinjalta. Koulutus alkaa kotimaassa vuoden 2026 lopulla, kun Yhdysvalloissa alkukoulutuksen saanut henkilöstö ryhtyy antamaan muuntokoulutusta F-35 -järjestelmän käyttöön Suomessa. F-35:n täysimääräinen suorituskyky on määrä saavuttaa vuoden 2030 loppuun mennessä.
"Meillä siirtymäaika Hornetista F-35:een on erittäin tiukka, eikä meillä ole varaa lipsua siitä. On aika tiivis ja kunnianhimoinen aikataulu, että vuonna 2028 F-35 on Lapin lennostossasotakykyinen, eikä siellä enää lennetä Hornetilla", sanoi kenraalimajuri Keränen. "Jos F-35-suorituskyvyn käyttöönotto viivästyisi esimerkiksi vuodella tai kahdella, emme saavuttaisi F-35:n operatiivista suorituskykyä riittävän ajoissa ja meidän pitäisi miettiä, mitä teemme Hornetin kanssa", täsmensi kenraalimajuri Keränen. "Minulle kuitenkin näyttää siltä, että aikatauluriski ei ole konkretisoitumassa, mikä on hyvä juttu. Olen luvannut Puolustusvoimain komentajalle, että saavutamme asetetut tavoitteet aikataulussa", totesi Keränen.
F-35 -suorituskyvyn käyttöönoton myötä Puolustusvoimiin avautuu myös noin 120 uutta tehtävää kaikkiin henkilöstöryhmiin, painotuksena sotilastehtävät eli upseerit, aliupseerit ja erikoisupseerit. F-35 -järjestelmään liittyviä tehtäviä ovat esimerkiksi lentokonemekaanikon tehtävät sekä turvallisuuteen, tiedusteluun ja ohjelmistoihin liittyvät tehtävät. Operointia, ylläpitoa ja kehittämistä pääsee tekemään esimerkiksi tehtävätuen ja johtamisjärjestelmien parissa. Osa tehtävistä on jo täytetty, ja lisää on tulossa hakuun lähivuosien aikana. Kun Suomen ensimmäiset F-35 -hävittäjät saadaan kotimaahan vuoden 2026 jälkipuolella, alkaa kausi, jolloin Ilmavoimat operoi rinnakkain F/A-18- ja F-35 -kalustolla. Kenraalimajuri Keränen näkee, että kahdella kalustolla rinnakkain operoidessa Ilmavoimat pääsee hyödyntämään kummankin kalustotyypin vahvuuksia. "Odotan, että saamme Hornetistakin enemmän tehoja irti, kun pääsemme hyödyntämään F-35:n kyvykkyyksiä myös Hornetin operoinnissa. Naton jäsenenä pitää ymmärtää, että saamme Hornetista enemmän irti jo nyt, kun meillä voi olla norjalaisia, tanskalaisia, yhdysvaltalaisia ja hollantilaisia täällä meidän tukena. Se on iso juttu, sillä se tekee myös meidän Horneteista parempia", sanoi kenraalimajuri Keränen. Suomen Ilmavoimat käyttää F-35 -suorituskykyä 2060-luvulle asti. F-35A -hävittäjää tullaan Ilmavoimien käytössä päivittämään ja kehittämään sen elinkaaren aikana. Hornet-kalustolle on tehty kaksi elinkaaripäivitystä (Mid-life Upgrade, MLU). Elinkaaripäivityksillä varmistetaan, että kalusto säilyy relevanttina toimintaympäristön uhkaan nähden kaluston koko suunnitellun käyttöiän ajan. F-35 -hävittäjän kohdalla odotettavissa on säännöllistä pienimuotoista päivittämistä sekä noin kymmenen vuoden välein isompia päivityksiä. "Hornetiin tehtiin kaksi elinkaaripäivitystä ja useampia ohjelmistopäivityksiä. F-35:n kohdalla järjestelmän kehittäminen ja päivittäminen on ennemminkin jatkuvaa, eli ei vastaavanlaista isoa rupeamaa, vaan koko ajan jotakin. Voi sanoa, että kerran vuosikymmenessä F-35:een tulee isompaa päivitystä, kuten uusia osia: näyttöjä, näytönohjaimia, tietokoneita, laitteita kuten puolustusvaroitusjärjestelmä. Ja tähän elinkaaren aikaiseen kehittämiseen on varattu F-35-hankkeen budjetista se kaksi miljardia euroa vuoden 2021 rahassa", sanoi kenraalimajuri Keränen.
|
|||