Työ- ja lepoaikamääräykset ovat useassa yhtiössä ainoa peruste työvuorojen määräämiselle. Euroopan lentäjien kattojärjestö ECA on aloittanut kampanjan tieteellinen tutkimuksen mukaan saamiseksi työ- ja lepoaikarajoituksiin. Lentäjät pelkäävät, että EU:n muutokset saattavat viedä määräyksiä vaarallisempaan suuntaan. Lainsäätäjiltä on unohtumassa tärkein: lentomatkustajien turvallisuus. Ohjaamossa nukahteleva lentäjä on pelottava ajatus. Vanhat työ- ja lepoaikasäädökset yhdistettynä tietokoneiden tekemään työvuorosuunnitteluun tuottavat lentosarjoja, joissa jaksaminen on koetuksella. Tämä tuo mukanaan kumuloituvaa väsymystä. Matkustaja ei voi tietää, että joissakin lentoyhtiöissä lentäjillä on suojanaan työehtosopimus, jossa sovitaan turvalliset rajat lentotyöajoille, kun taas toisissa yhtiöissä ei työaikoja rajoittavaa työehtosopimusta ole. Halpalentoyhtiöissä työtä tehdään jopa lentäjäkohtalaisilla sopimuksilla ulkomaisten yritysten kautta. "Lentotoiminta on villin lännen touhua. Lentoyhtiöt käyttävät surutta hyväkseen lentäjien ahdinkoa työpaikkojen ollessa vähissä. Vähäisellä kokemuksella oleva minimipalkkainen sopimuslentäjä on lentoyhtiön halvin ja helpoin vaihtoehto. Samalla se on myös vaarallisin. Näitä on jo meillä Suomessakin", toteaa Suomen lentäjäliiton FPA:n puheenjohtaja Sami Simonen. FPA:n puheenjohtaja vetoaakin matkustajiin: "Pysähtykää hetkeksi miettimään, mikä on tärkein tekijä lentomatkustuksessa. Matkustajien toive turvallisesta lentämisestä vaikuttaa suuresti niin lainsäätäjiin kuin lentoyhtiöihinkin", Simonen toteaa. Työ- ja lepoaikasäädösten uudistus on menossa lentäjäjärjestöjen ihmetykseksi huonompaan suuntaan. Amerikassa vuonna 2009 sattuneen lento-onnettomuuden jälkeen säädöksiä uudistettiin Yhdysvalloissa entistä tiukemmiksi. Ylipitkiä työpäiviä, yötöitä ja lyhyen levon aiheuttamaa kumuloituvaa väsymystä pyrittiin rajoittamaan. Euroopan Unioni on asettanut oman lentoturvallisuusorganisaationsa EASAn kirjoittamaan ilmailulait - mm. työ- ja lepoaikasäädökset - uudestaan. EASA teetti riippumattoman, tieteellisen tutkimuksen, jonka piti olla lain perusta. Lentoyhtiöt eivät kuitenkaan pitäneet tutkimuksen lopputuloksesta ja tieteellisessä tutkimuksessa esitetyt suositukset jätettiin kokonaan pois. Nyt esitetty ehdotus mahdollistaa pidemmät työpäivät, enemmän yötyötä ja entistä lyhyempiä töiden välisiä lepoja. Suomen lentäjäliitto
|
|||