Suomen onnettomuustutkintakeskus on nimennyt ICAO:n yleissopimuksen mukaisesti edustajansa avustamaan Norjan turvallisuustutkintaviranomaisen aloittamaa turvallisuustutkintaa. Selvitystyön kohteena on Kittilässä vuoden 2012 joulukuussa tapahtunut lähestymisen aikainen vaaratilanne Norwegian Air Shuttlen liikennelentokoneelle. Kittilässä 26. joulukuuta tapahtuneessa vaaratilanteessa oli osallisena Norwegian Air Shuttle ASA -yhtiön operoima Boeing 737-800 -tyyppinen liikennelentokone LN-DYM. Tutkijat selvittävät lähestymisenaikaista tapahtumaketjua, jonka aikana kone oli lähellä sakata. Norwegianin lento NAX5630 Helsinki-Vantaalta Kittilään oli sujunut ongelmitta aina lähestymisen aloittamiseen saakka. Koneen ollessa liu'ussa kiitotielle 34, noin 3250 jalan korkeudessa, automaattiohjauksessa ja laskusiivekkeet osittain ulkona tapahtui jotain odottamatonta. Boeing 737-800 alkoi yllättävän noin 1500 jalan nousun täydellä moottoriteholla. Lentonopeus kuitenkin hidastui niin, että kone oli lähellä sakkaustilaa. Ohjaajat saivat koneen haltuunsa hetken kuluttua. Uuden lähestymisen jälkeen lasku sujui ongelmitta ja myös koneella suoritetulla koelennolla ei havaittu minkäänlaisia ongelmia. Valtuutetuksi edustajaksi määrättiin erikoistutkija Tii-Maria Siitonen Onnettomuustutkintakeskuksesta. Tapauksen tutkintaan liittyvästä tiedottamisesta vastaa Norjan turvallisuustutkintaviranomainen SHT (Statens Havarikommisjon for Transport). Norjan SHT:llä on tutkittavanaan myös lennontallenninten tiedot sekä joitain lentokoneesta poistettuja osia. Tutkintaa suoritetaan yhteistyössä Yhdysvaltain NTSB:n ja Boeingin edustajien kanssa.
|
|||