Vuonna 1936 avattuTukholman Bromma oli Euroopan ensimmäinen lentokenttä, jossa oli kestopäällystetty kiitotie heti avaamisestaan lähtien. Bromman kohtalosta on kiistelty useita kertoja sen historian aikana. Helsingin Malmin lentoaseman tavoin Bromman sulkemisen taustalla on halu rakentaa tilalle asuntoja. Reilun seitsemän kilometrin päässä Tukholman keskustasta sijaitseva Bromma on palvellut erityisesti kotimaan liikennettä, mutta sinne on ennen nykyistä koronaviruspandemiaa lennetty suoraan ainakin Suomesta ja Belgiasta. Tukholman Arlandan lentokenttään nähden kilpailuetua vei osaltaan nopea Arlanda Express -junarata.
Bromman lentokentällä oli vuonna 2019 kaikkiaan 2 352 517 matkustajaa. Swedavian tilastojen mukaan Bromma on edelleen Ruotsin kolmanneksi suurin lentoaseman matkustajamäärin sekä operaatiomäärin mitattuna. Edellä ovat ainoastaan Tukholman Arlanda ja Göteborgin Landvetterin lentoasemat. Koronaviruspandemia on rokottanut kovasti lentoliikennettä Ruotsissakin ja vuoden 2020 osalta matkustajamäärät ovat laskeneet kokonaisuudessaan noin 70 prosenttia edellisvuodesta. Tukholman Bromman lentoasemalla on ollut tammi-elokuussa reilut 70 prosenttia vähemmän matkustajia edellisvuoteen nähden. Matkustajamäärä oli 424 031. Tukholman Arlandassa matkustajamäärä on pudonnut samalla ajanjaksolla lähes vastaavin prosentein. Bromman suurin operaattori BRA Airlines (Braathens Regional Airlines) keskeytti operaationsta pandemian seurauksena 6. huhtikuuta 2020. BRA on toiminut myös yhteistyössä Finnairin kanssa. Yhtiö on käynyt läpi uudelleenjärjestelytoimet ja irtisanonut lähes koko henkilöstönsä. Lentoja on määrä jatkaa vielä syys- tai lokakuussa.
"Swedavian ja uuden markkinatilanteen kannalta Bromma lentoaseman opeointi ei ole enää kaupallisesti perusteltua ja lentoliikenteen keskittäminen Tukholman Arlandan lentoasemalle on mahdollista. Pitkän aikavälin kehitystyö Tukholman Arlandan osalta on tärkeää", sanoi Swedavian hallituksen puheenjohtaja Åke Svensson. "Swedavia päätyi selvityksen mukaiseen lopputulokseen kaupallisten olosuhteiden perusteella. Poliittinen päätös Bromman sulkemisesta aiemmin suunniteltua nopeammin olisi kuitenkin tehtävä huomioiden laajempi sosiaalinen näkökulma", jatkoi Svensson. Jos Bromman sulkemiseen päädyttäisiin niin Swedavia uskoo Tukholman Arlandan selviytyvän operaatioiden kasvusta ilman suurempia investointeja. Pitkän aikavälin tarkastelun osalta Arlandaan on investoitava riippumatta Bromman jatkosta. Yksi pitkän aikavälin investoinneista Arlandaan olisi uuden kiitotien rakentaminen. Selvityksessä todetaan myös, että Bromma ei todennäköisesti voisi jatkaa lentokenttätoimintoja vuoden 2038 jälkeen, kun nykyinen vuokrasopimus Tukholman kaupungin kanssa päättyy. MH
|
|||