Satakunnan lennoston Tukilentolaivue järjestää ATEX 21 -lentotoimintaharjoituksen Oulunsalon tukikohdassa 23.-27. elokuuta. Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskoneiden lisäksi harjoitukseen osallistuu 16 F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää sekä maavoimien NH90-helikoptereita. Harjoituksen lentotoimintaa on Oulun lisäksi Pudasjärvellä, Kajaanissa ja Kuusamossa. ATEX (Airlift Tactical Exercise) on Ilmavoimien kuljetus- ja yhteyskonekaluston tärkein vuosittainen harjoitus. Taktiseen kuljetuslentotoimintaan liittyen harjoitellaan myös henkilöstön- ja materiaalinpudotustehtäviä CASA C-295M -kalustolla. Pääasiassa Oulunsalon tukikohdasta lennettävän harjoituksen tavoitteena on kouluttaa ja harjoittaa kuljetuskonemiehistöjä lentokaluston taktiseen käyttöön osana ilmaoperaatioita. Harjoituksessa lennetään CASA C-295M -kuljetuskoneilla, Learjet 35 A/S -suihkukoneilla, Pilatus PC-12NG -yhteyskoneilla, F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjillä ja NH90 -helikoptereilla. Oulunsalon lisäksi kuljetus- ja yhteyskoneet toimivat Pudasjärven lentopaikalta sekä Kajaanin ja Kuusamon lentokentiltä. Harjoituksen yhteistoimintakierroksiin osallistuu myös enimmillään 16 F/A-18 Hornet -monitoimihävittäjää Rissalan ja Rovaniemen tukikohdista käsin. ATEX 21 -harjoituksen lennot suuntautuvat Oulun, Rovaniemen, Kuusamon, Jyväskylän ja Joensuun väliselle alueelle. Harjoituksen lentotoiminta alkaa maanantaina 23. elokuuta noin kello 12. Päivittäinen lentotoiminta ajoittuu noin kello 8‒20 väliselle ajalle. Lentotoimintaa on perjantaihin 27. elokuuta noin kello 16.00 saakka. Harjoituksen taktisesti haastaviin skenaarioihin liittyy kuljetus- ja yhteyskoneiden lentoja matalilla lentokorkeuksilla sekä yksittäisiä korkealla lennettäviä Hornetien yliäänilentoja, jotka voivat olla kuultavissa maassa pamauksina. Lisäksi harjoituksessa käytetään Hornetien omasuojajärjestelmiin kuuluvia soihtuja ja silppuja sekä C-295M-kaluston omasuojajärjestelmää. Soihdut voivat näkyä taivaalla hetkellisesti kirkkaina valoilmiöinä ja silppu voi aiheuttaa vääriä säätutkahavaintoja. ATEX 21 toteutetaan pääasiassa kantahenkilökunnan voimin, ja harjoitushenkilöstö noudattaa koronaviruksen ehkäisemiseksi ohjeistettuja varotoimenpiteitä.
|
|||