TaxiBot pääsee tositoimiin Frankfurtissa - vetämään laajarunkoisia

Taxibot_1Lentokoneita niiden moottorit sammutettuna siirtävä TaxiBot-järjestelmä otetaan käyttöön Lufthansan käyttöön Frankfurtissa. Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA on antanut toiminnalle hyväksyntänsä. Seuraavassa vaiheessa Taxibotia koekäytetään myös Lufthansan laajarunkokoneiden siirtoihin.

TaxiBot on vetoaisaton 800 hevosvoimainen sähködiesel-hybridi lentokonetraktori, jota ohjaa lentäjä. Se on suunniteltu siirtämään matkustajakone ympäristöystävällisesti moottorit sammutettuina lähtöportilta kiitotien odotuspaikalle.

"Lufthansa konserni asettaa maailmanlaajuisen standardin kestävän kehityksen liikkumiselle.TaxiBotin kaltaiset innovaatiot eivät säästä pelkästään polttoainetta. Myös melu ja pakokaasut vähenevät lentokentillä", sanoi Lufthansan hallituksen jäsen ja Frankfurtin operaatioista vastaava Kay Kratky.

Taxibotin erikoisvalmisteinen nokkapyöräteline huomioi kaikki ohjausliikkeet ja siirtää käskyt kaikille traktorin kahdeksalle pyörälle. Lentokoneen ohjaaja hallitsee traktoria erityisen Pilot Control Mode -käyttöliittymän kautta aina push backistä kiitotien odotuspaikalle saakka. Lentokoneen moottoreita ei tarvitse käynnistää ennenkuin kuin TaxiBot irrotetaan lentokoneesta.

Taxibot_3"TaxiBot on maailman ainoa tyyppihyväksytty ja toimiva vaihtoehto perinteiselle rullaukselle. Olemme ylpeitä ympäristöystävällisestä innovaatiostamme. Kiitämme Lufthansaa sen upeasta tuesta laitteiston validioinnissa ja tyyppihyväksynnässä", iloitsi IAI:n TaxiBot-ohjelman ohjauksesta vastaava Yehoshua Eldar.

Taxibot sai STC tyyppihyväksynnän (Supplement Type Certificate) EASA:lta ja Israelin CAAI:lta marraskuussa 2014.

Osapuolet ovat allekirjoittaneet myös aiesopimuksen Lufthansa LEOSin ja IAI:n välillä aloittaakseen tyyppihyväksyntä prosessin myös laajarunkoisten matkustajakoneiden hinaamiseksi Taxibotilla.

TaxiBot-perheen käyttöä laajennetaan myös Boeing 747- ja Airbus A380-koneisiin. Koekäyttö tehdään Boeing 747-400 -koneilla ja koekäyttöjakson odotetaan päättyvän vuoden 2015 loppuun mennessä. TaxiBotin käyttö Frankfurtissa voisi säästää Lufthansan kaukolennoilla jopa 2700 tonnia polttoainetta vuosittain.

TaxiBot on Lufhansa Technik AG:n tytäryhtiön ja Israeli Aerospace Industries IAI:n yhteishanke. Se on samalla myös osa Frankfurtin lentokentän E-PORT AN -hanketta, joka tähtää ympäristöystävällisiin tulevaisuuden ratkaisuihin lentokoneiden siirroissa.

TaxiBot on Lufhansa Technik AG:n tytäryhtiön ja Israeli Aerospace Industries IAI:n yhteishanke. Se on samalla myös osa Frankfurtin lentokentän E-PORT AN -hanketta, joka tähtää ympäristöystävällisiin tulevaisuuden ratkaisuihin lentokoneiden siirroissa.

Video TaxiBotin koekäytöstä vuodelta 2014:

Lue myös: