Torstaina iltapäivällä Kebnekaise-tunturin huippuun Ruotsin Lapissa törmännyt norjalainen Lockheed Martin C-130J-30 Hercules -kuljetuskone (5630) oli matkalla hakemaan henkilöstöä ja materiaalia Kiirunasta Ruotsista. Samalla se osallistui myös kansainvälisen Cold Response -sotaharjoituksen ilmatoimintaan. Ruotsalaismedian mukaan kone toimi maalina ja suojattavana kohteena kymmenelle ruotsalaiselle F21-laivueen Saab JAS 39 Gripenille ja neljälle Ørlandin tukikohdasta toimineelle norjalaiselle Lockheed Martin F-16 Fighting Falcon -hävittäjälle. Sään yllättävä huononeminen matalalentoon siirtymisen jälkeen saattaa olla ainakin osasyynä onnettomuuteen. Kone lähti Evenesistä Norjasta. Tehtävänä oli sään salliessa vältellä hyökkääjiä lentämällä mahdollisuuksien mukaan matalalla maastonmuotoja seuraten. Jotain kuitenkin tapahtui lennolla ja kone murskautui pieniksi kappaleiksi aivan Kebnekaise-tunturin korkeimmalla huipulla (kuva yllä). Vaikka huono sää haittasi Heculecksen etsintöjä, onnettomuushetkellä keli vaihteli voimakkaasti. Toinen samalle reitille lähtenyt C-130J raportoi sään parantuneen itäänpäin lennettäessä. Ainakin tämä kone päätti siirtyä taktiseen matalalentoon. Myös operaatiossa mukana ollut ruotsalainen Gripen-hävittäjälentäjä kertoi olosuhteiden olleen voimakkaasti vaihtelevia. Radioyhteyden katkettua hän esimerkiksi pystyi etsimään kadonnutta konetta Kebnekaisea ympäröivistä laaksoista. Matalalla lentäminen tarkoittaa käsin ohjaamista lentäjien näköhavaintojen perusteella. Uusissa sotilaskoneissa oleva, korkeista maastonkohdista ennakkoon varoittava EGPWS-järjestelmä (Enhanced Ground Proximity Warning System) voidaan hiljentää, koska muuten se taktisessa matalalennossa varoittaisi jatkuvasti esteistä. Onnettomuuslento ilmeisesti aloitettiin mittariolosuhteissa, mutta sään salliessa miehistö on saattanut siirtyä taktiseen käsinlentämiseen. Tällaisella Nap of the Earth -lennolla (NOE) korkeita maastonmuotoja tarkoituksellisesti hyödynnetään koneen suojana lentämällä matalalla niiden välistä. Kadonneen koneen ja sen viiden hengen miehistön löytämiseksi käynnistettiin massiiviset etsinnät, jotka päättyivät lauantaina koneen osien löytymiseen Kebnekaise-massiivin huipulta. Herculecksen törmäys on aiheuttanut lumivyöryn, joka levitti koneen kappaleita laajalle alueelle. Operaatioon osallistui helikoptereita ja kiinteäsiipisiä ilma-aluksia ainakin Norjasta, Ruotsista, Tanskasta, Yhdysvalloista ja Englannista.
LUE MYÖS MUUT LENTOPOSTI.FI-ARTIKKELIT AIHEESTA:
|
|||