Tutkinta Finnairin A320-koneen paineistushäiriöstä valmistui

Finnair_A320Finnairin reittilennolla sattui vakava vaaratilanne, kun Airbus A320-koneeseen tuli paineistushäiriö. Koneen vuodatusilmajärjestelmän vian takia ohjaamomiehistö joutui laskautumaan nopeasti turvalliselle lentokorkeudelle. Airbus-kone oli lähtenyt lennolla vähimmäislaiteluettelon mukaisesti vain yhden vuodatusilmajärjestelmän varassa.

Finnair Oyj:n reittilennolla AY831 Helsingistä Lontooseen ollut Airbus A320-214-liikennelentokone, rekisteritunnukseltaan OH-LXL ja kutsumerkiltään FIN831L, joutui vakavaan vaaratilanteeseen paineistushäiriön vuoksi 5.3.2011 noin kello 06.50. Koneessa oli kuuden hengen miehistö ja 140 matkustajaa.

Kone lähetettiin lennolle hyväksytysti vähimmäislaiteluettelon (Minimum Equipment List) mukaisesti ilman toista toimivaa vuodatusjärjestelmää. Koneen toimiva vuodatusilmajärjestelmä vikaantui noin 10 minuuttia reittilentokorkeuden saavuttamisen jälkeen. Paineistushäiriö tapahtui Ruotsin ilmatilassa lentopinnalla 360.

Vakavan vaaratilanteen aiheutti OH-LXL:n matkustamon painekorkeuden (Cabin Pressure) nousu, mikä taas on saattanut johtua oikean moottorin vuodatusilmajärjestelmän (Bleed No2) jäähdytysilmaventtiilin (Fan Air Valve, FAV) vikaantumisesta tai lämpötilan valvontatermostaatin (Temperature Control Thermostat, TCT) verkkosuodattimen tukkeutumisesta.

Järjestelmän jäähdytysteho ei ollut riittävä toimittaessa vain yhdellä järjestelmällä toisenjärjestelmän ollessa poiskytkettynä. Esijäähdyttimestä (Pre-cooler) tullut ilma oli liian kuumaa, jolloin järjestelmän lämpötila-anturi reagoi tehtävänsä mukaisesti ja sulkiylikuumenneen järjestelmän.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että EASA velvoittaa Airbusin kokoamaan ohjaamomiehistön käyttöön tarkoitettujen moottoreiden vuodatusilmajärjestelmän häiriötä koskevien menettelytapojen esittämisen kokonaisuudessaan ja kootusti ECAM-järjestelmään (Electronic Centralised Aircraft Monitor).

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa myös, että Euroopan lentoturvallisuusviranomainen EASA velvoittaa Airbus S.A.S:ta korjaamaan OEB:n (Operational Engineer Bulletin) siten, että ennen lentoa ja lennolla tapahtuvat toimenpiteet ovat selvästi eroteltu toisistaan.

Lisäksi Airbusin tulee varmistua siitä, että kaikki asiaankuuluvat ja OEB:ssä kuvatut toimenpiteet ovat yhtenevät QRH:n (Quick Reference Handbook) kanssa.

 

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaselostus