(päivittynyt) Kaksi RAF:n Eurofighter Typhoon -hävittäjää saattoi tänään Manchesteriin matkalla olleen Pakistan International Airlines -yhtiön Boeing 777 -koneen Stanstediin. Koneen lähestyessä Englantia kaksi miestä oli esittänyt uhkauksia. Kone ohjattiin Pohjanmeren ylle, mistä hävittäjät saattoivat sen laskuun Stanstediin. PIA:n Boeing 777-300 (AP-BID) oli ehtinyt tulla reitillään idästä jo Englanin ilmatilaan. Kaksi miestä oli Pakistanin median mukaan yrittänyt useita kertoja tunkeutua ohjaamoon. Toisten tietojen mukaan he olisivat ryhtyneet vain esittämään uhkauksia. Eräiden lähteiden mukaan kyseessä olisi ollut suuren seurueen kärjistynyt perheriita. Matkustamohenkilökunnan puututtua asiaan se olisi kärjistynyt uhkailuiksi. Kun lentäjät kertoivat tapahtumista lennonjohdolle, kaksi Englannin ilmavoimien QRA-päivystyksessä ollutta (Quick Reaction Alert) Typhoon-hävittäjää nousi ilmaan RAF Coningsbyn tukikohdasta Lincolnshirestä. Aseistetut hävittäjät voivat äärimmäisessä tilanteessa ampua matkustajakoneen alas, mikäli sillä esimerkiksi aiotaan törmätä tärkeisiin kohteisiin. Tällä kertaa vaaraa terrori-iskusta ei ilmeisesti ollut ja PIA:n Boeing 777 ohjattiin pohjoiseen meren ylle. Sieltä hävittäjät saattoivat koneen Stanstediin, minne se laskeutui kello 14.15 paikallista aikaa. Englannissa Stanstedin ja Prestwickin kentillä on erikoisvalmius ottaa vastaan mahdollisesti kaapattuja tai muuten häirityksi tulleita lentoja. Laskun jälkeen Boeing 777 ohjattiin suoraan syrjäiselle seisontapaikalle. Poliisin erikoisyksiköt ympäröivät koneen sen pysähdyttyä. Essexin poliisi pidätti 30- ja 41-vuotiaat miehet ja vei heidät kuulusteltaviksi. He ovat Englannin kansalaisia. Muut matkustajat kuljetettiin valvonnan alaisina busseilla terminaaliin, jossa heitä kuullustellaan tilanteen kehittymisestä. AP-BID on edelleen seisontapaikalla ja rikostutkijat käyvät sitä läpi. Toistaiseksi mitään epäilyttävää ei ole löytynyt. Lennolla PK709 oli mukana 297 matkustajaa ja 11 miehistön jäsentä. Kone oli lähtenyt Lahoresta Pakistanista.
|
|||