NTSB on edennyt UPS:n McDonnell-Douglas MD-11F -rahtikoneelle 4. marraskuuta 2025 tapahtuneen onnettomuuden tutkinnassa. Lennontallentimien tiedot on ladattu analysointia varten, jonka lisäksi faktatietojen kerääminen on edelleen käynnissä monella osa-alueella UPS:n MD-11F -koneen onnettomuudessa menehtyi 12 ihmistä.
Lentoonlähtöä Louisvillen Muhammad Alin kansainväliseltä lentokentältä suorittaneen MD-11F -rahtikoneen vasemmanpuoleinen siipimoottori irtosi koneesta lähtökiidon aikana ja kone putosi pian lentoonlähdön jälkeen lentokenttäalueen ulkopuolelle.
Molemmat onnettomuuskoneen lennontallentimet on löydetty ja ne ovat NTSB:n laboratoriossa Washington D.C.:ssä. Ohjaamoäänitallennin sisälsi kaksi tuntia ja neljä minuuttia äänitallennusta. Sen perusteella onnettomuuslennon tarkastuslistat ja lennonvalmistelut tehtiin normaalisti. Lentoarvotallentimen muistissa oli 24 tuntia tallennusta, jotka kattoivat 24 lentoa onnettomuuslento mukaanlukien. Tallentimen tiedoista löytyy noin 420 eri parametriä.
MD-11 -koneen järjestelmät antoivat järjestelmävaroituksen 37 sekuntia lentoonlähtötehon asettamisen jälkeen, jolloin lentoonlähdön keskeytysnopeus oli jo ylitetty. Lähtökiito oli normaali vielä V1 nopeuden jälkeiseen aikaan saakka. Noin 25 sekuntia myöhemmin tallennus päättyi. Onnettomuudessa menehtyi koneen kolmen hengen miehistö sekä yhdeksän henkilöä maahansyöksypaikalla.
FAA:n järjestelmien mittaama suurin GPS-korkeus onnettomuuslennolla oli 475ft, joka on noin 100 jalkaa eli 30 metriä maanpinnan yläpuolella. Lennontallentimen tiedot on vielä analysoimatta ja ne varmistavat aikanaan koneen korkeuden. ADS-B -tietojen mukaan koneen suurin nopeus oli 183 solmua.
Maahansyöksypaikan rakenteet tuovat haasteita tutkijoille, sillä turmapaikalla on paljon tuhoutuneita metallirakenteita ja nyt on selvitettävä mitkä niistä kuuluvat lentokoneeseen ja mitkä muihin rakennelmiin. Lentokoneen osia erityisesti moottorin kiinnitykseen liittyviä osia etsitään metallinpaljastimilla sekä lidar-skannauksilla.
Koneen osia levisi maahansyöksypaikalla noin 800 metrin pituiselle alueelle. Onnettomuuskoneen moottori ja moottoripankka jäivät lähtökiitotien 17R varteen lentokenttäalueelle.
NTSB:n mukaan onnettomuuskone oli ollut ennen onnettomuutta laajassa ns. heavy-huollossa Texasin St. Antoniossa kuuden viikon ajan.
Onnettomuustutkinnasta vastaavan NTSB:n lisäksi tutkinnassa ovat mukana ilmailuhallinto FAA, liittovaltion poliisi FBI, UPS, lentäjäyhdistys IPA, UPS:n mekaanikkojen liitto, Boeing ja moottorivalmistaja GE.
Lue myös: