US Armyn 74 metriä pitkä JLENS-kiintopallo karkasi eilen ankkurointivaijeristaan Yhdysvaltojen sotilastukikohdasta Marylandissa. Ilmalaivaa muistuttavaa, tutkalla varustettua palloa seurasi sen ajelehtimisen ajan kaksi F-16-hävittäjää. Myös Suomessa on tapahtunut suuren kiintopallon karkaaminen. Se työllisti mm. lennonjohtoa ja Ilmavoimia. Raytheon JLENS (Joint Land Attack Cruise Missile Defense Elevated Netted Sensor System) on tarkoitettu havaitsemaan esimerkiksi lähellä Yhdysvaltojen rannikkoa sukellusveneistä laukaistavia risteilyohjuksia. Jopa 30 vuorokautta kerrallaan ilmassa oleva kiintopallo ankkuroidaan enimmillään 10 000 jalan korkeuteen, josta sen tutka näkee huomattavasti pidemmälle kuin maanpinnalla olevat sensorit. JLENS-tutkan mittausetäisyys on 550 kilometriä. Sillä voi havaita ilmamaalien ohella maassa olevia kohteita. Kiintopallossa on myös tulenjohtoon soveltuva tutka, jonka avulla torjuntajärjestelmiä voi käyttää niiden maksimikantamalle asti. US Armylle on toimitettu koekäyttöön kaksi JLENS-kiintopalloa. Niillä on tarkoitus suojella pääkaupunki Washingtonia yllätyshyökkäyksiltä. Pallo karkasi noin 6600 jalan korkeudesta US Armyn Aberdeen Proving Grounds -tukikohdan yläpuolelta Marylandista. JLENS on kiinni maa-ankkurissaan Vectranista valmistetulla punoksella, jonka pitäisi kestää yli 100 solmun tuulet. Sen yhteydessä kulkevat myös virransyöttö ja tietoliikenneyhteydet. Keskiviikkona kiinnitys kuitenkin petti ja kiintopallo karkasi tuulen mukaan. Yhdysvaltain ilmailuviranomainen FAA ehti perustaa väliaikaisen TFA-lentokieltoalueen ajelehtimisreitille. Enimmillään JLENS kävi 16 000 jalan korkeudessa. Pallossa on järjestelmiä, jotka tällaisessa tilanteessa hallitusti päästävät heliumia ulos säiliöistä. Siten JLENS laskeutui lopulta hitaasti Exchangeen Pennsylvaniaan. Matkan varrella sen maata pitkin hinaama ankkurivaijeri ehti kuitenkin aiheuttaa mm. laajoja sähkökatkoja. Oasis of the Seas -risteilijän kiintopallo karkasi Myös Suomessa on koettu suuren kiintopallon karkaaminen. STX Finlandin Turun telakalla rakennetun maailman siihen asti suurimman, 360 metriä pitkän Oasis of the Seas -risteilijän varustukseen kuului alunperin aluksen perässä noin 50 metrin korkeudessa hinattava kiintopallo (telakan koeajokuvassa vasemmalla). Englantilaisen kuumailmapalloistaan tunnetun Lindstrandin valmistaman, koekäytössä olleen kiintopallon eli aerostatin alla oli matkustajakori, josta oli tarkoitus ihailla maisemia korkeuksista. Ilma-alus muistutti toisen maailmansodan sulkupalloja, joilla suojeltiin tärkeitä kohteita ja laivoja matalahyökkäyksiltä. Vuoden 2009 kesäkuussa tehdyssä Oasis of the Seas -aluksen koeajossa kiintopallo oli hinauksessa miehittämättömänä. Se karkasi vaijeristaan ja ajelehti Ahvenanmaan saariston ylle Marienhamn TMA -lähestymisalueelle. Siellä pallo leijui lentopinnoilla FL150-FL200. Turun Sanomien mukaan Ilmavoimien kone olisi käynyt tarkkailemassa karannutta kiintopalloa. Karkulainen ei kuitenkaan ehtinyt aiheuttaa suurempaa häiriötä ilmaliikenteelle ennen tyhjenemistään. Kun Oasis of the Seas lopulta otettiin käyttöön, kiintopallosta oli luovuttu, T.T. Raytheonin video esittelee JLENS-järjestelmän:
|
|||