Uusi Global 6000 laskeutui Linköpingiin - Ruotsin ensimmäisen GlobalEye:n valmistus käynnistyy

Saab_GE_swe_1Bombardier on toimittanut Saabille kuudennen Global 6000 -liikesuihkukoneen. Linköpingiin perjantaina 26. tammikuuta laskeutuneesta koneyksilöstä modifioidaan Saab GlobalEye -monitoimivalvontakone, joka on ensimmäinen Ruotsille toimitettava uusi AEW&C  -tutkavalvontakone (Airborne Early Warning and Control).

Ruotsin puolustusmateriaalihallinto FMV tilasi Saabilta kesäkuussa 2022 kaksi GlobalEye-monitoimivalvontakonetta, joiden lisäksi sopimus sisältää optiot kahteen lisäkoneeseen. Sopimuksen arvo on noin 7,3 miljardia Ruotsin kruunua eli noin 700 miljoonaa euroa. Sopimuskausi kattaa vuodet 2022-2027. Ruotsi käynnisti valvontakonehankinnan lokakuussa 2021.

Saab_GE_swe_2Hankkeen seuraava merkittävä virstanpylväs tapahtui 26. tammikuuta 2024, kun Kanadan Peterboroughsta matkaan lähtenyt Global 6000 (C-GZVH, msn 60111) laskeutui Linköpingiin Saabin tehtaille. Saab oli vastaanottanut koneyksilön jo heinäkuussa 2023, jonka jälkeen siihen tehtiin matkustamomodifikaatioita Flying Colours Corp:n toimipisteellä Peterboroughssa.

Asiakkaalle eli FMV:lle lentokoneen saapuminen tarkoittaa siirtymistä valvontalentokoneen suorituskykyjen suunnittelusta sen valmistukseen.

GE_onstandSeuraavaksi koneen ottavat haltuun GlobalEye-tuotannon noin 1000 hengen työntekijäryhmä, joka suorittaa tarvittavat modifikaatiot ja järjestelmäasennukset Ruotsin ilmavoimille toimitettavaan AEW&C -koneeseen. Tilaukseen liittyvät työ Saab toteuttaa Göteborgissa, Linköpingissä, Järfellassa, Arbogassa ja Luulajassa Ruotsissa sekä Tampereella Suomessa ja Centurionissa Etelä-Afrikassa.

globaleye_skiboxSaabin GlobalEye-monitoimivalvontakoneen tunnusomainen piirre on koneen rungon yläpuolinen S-taajuusalueella toimiva Erieye Extended Range -tutka-antenni, jonka valvontakyky yltää yli 550 kilometrin päähän. Koneessa on edistyksellinen sensorivarustus ja taistelunjohtojärjestelmä, jotka tarjoavat samanaikaista valvontakykyä maalle, merelle ja ilmaan jopa yli 11 tunnin tehtäville.

GlobalEye soveltuu sotilastoiminnan lisäksi myös siviilioperaatioihin, kuten SAR- eli etsintä- ja pelastustehtäviin, rajavalvontaan, lennonvarmistuksen varajärjestelmäksi, avustamaan katastrofitilanteissa, huumeiden salakuljetuksen torjuntaan, valvomaan kalastusalueita sekä suojaamaan suuria tapahtumia.

GE_wingtipSaab on valmistanut Linköpingin GlobalEye-tuotantolinjalla jo neljä uuden sukupolven AEW&C -konetta Yhdistyneille Arabiemiraateille ja viideskin koneyksilö valmistuu lähiaikoina.

Toimitukset avausasiakkaalle alkoivat vuonna 2020 ja viimeinenkin koneyksilö on määrä toimittaa Arabiemiraatteihin vuoden 2024 aikana.

Saab_GE_swe_3UAE:n koneista neljännessä ja viidennessä koneyksilössä on aiemmista kolmesta koneesta poikkeavia muotosuojia rungon sivuilla. Ne voivat tarkoittaa koneisiin lisättyjä uusia suorituskykyjä.

Myös Lentoposti.fi on päässyt tutustumaan GlobalEye-tuotantolinjalle, jossa Saab valmistaa seuraavan kolmen vuoden ajan Ruotsin GlobalEye-koneet. Ensimmäinen kahdesta Ruotsin GlobalEye-valvontakoneista nousee ilmaan noin kahden vuoden kuluttua. Siitä käynnistyy noin vuoden mittainen koelentosarja.

ARGUS_fleetRuotsin ilmavoimissa GlobalEye -valvontakoneet saavat tyyppimerkinnän S 106. Aikanaan ne korvaavat nykyiset Saab 340 -koneiden alustalle rakennetut ASC 890 (S 100D Argus) -tutkavalvontakoneet, jotka ovat valvoneet Ruotsin ilmatilaa 1990-luvun lopulta lähtien.

Ruotsi saa lähivuosina omaan sekä liittolaistensa ja Naton käyttöön merkittävän uuden suorituskyvyn. Jos tilausoptiot realisoituvat Ruotsin oman tarpeen tai pohjoismaisen yhteistyön ja yhteisvalvonnan muodossa mahdollistaisi neljän koneen laivasto helposti jo ympärivuorokautisen valvontakyvyn.

GE_flyingawaySeuraava uusi GlobalEye-asiakas saattaa olla myös Puola, joka solmi heinäkuussa 2023 Saabin kanssa sopimuksen kahdesta modernisoidusta Saab 340 ennakkovaroitus- ja valvontalentokoneesta (AEW, Airborne Early Warning).

Seuraavan tilaajan alustaksi saattaa tulla Global 6500 -liikesuihkukone, sillä Bombadier on lopettamassa Global 6000 -mallin valmistuksen. Global 6500 -koneessa olevat Rolls-Royce Pearl 15 -moottorit mahdollistavat jo 13 tunnin toiminta-ajan, jonka lisäksi pidempi runko tuo uusia mahdollisuuksia. Tätä suurempaa konetyyppiä tarjottiin myös Suomelle osana HX-hankkeen tarjousta (Lue uutisemme aiheesta: Saab tarjoaa Suomelle suurempaan Global 6500 -koneeseen pohjautuvaa GlobalEye-valvontakonetta). MH

GE_nose_laajaGE_ylaviistosta

 

 

 

 



Lue myös:

Artikkeli: Saab esitteli uuden GlobalEye AEW&C -monitoimivalvontakoneen