Airbusin uusin A330-koneversio on saanut Euroopan lentoturvallisuusvirasto EASA:n tyyppihyväksynnän. Uusi 242 tonnin lentoonlähtöpainon (MTOW) omaava A330 on valmistaman mukaan kustannustehokkain laajarunkokone. Versio toimii myös kehitysalustana tulevalla A330NEO:lle. EASA myönsi A330-300 242t -koneelle tyyppihyväksynnän kahdella koneella lennetyn 100 tunnin koelentosarjan jälkeen. Ensimmäinen koelentokone (MSN0871) validoi koelennoillaan aerodynaamisia muutoksia. Ensimmäisellä tuotantokonella (MSN1628) keskityttiin keskitankin toimintaan sekä variantin suorityskykyyn. A330-300 242t -versiossa otetaan ensimmäistä kertaa käyttöön -200 -versiossa käytössä ollut keskitankki. Myös Yhdysvaltain FAA:n tyyppihyväksyantää odotetaan lähiaikoina. Ensimmäinen A330-300 242t on varustettu CF6-80E1 -moottoreilla mutta luvassa on vaihtoehdoiksi myös PW400- ja Trent 700 -moottorit. A330 242t tarjoaa alhaisempia operointikustannuksia sekä 500 merimailia lisää kantamaa. Myös polttoaineen kulutus laskee jopa kahdella prosentilla. Nykyisten A330-koneiden lähtöluotettavuus on erinomaiset 99,4 prosenttia. Tuore A330-versio kykenee jopa 15 tunnin lentoihin. Käytännössä se tarkoittaa operaattoreile mahdollisuutta lentää Suoraan Euroopan ja Kaakkois-Aasian välillä. Konetta voidaan käyttää yli 90 prosentilla tyypillisistä Lontoon lentokentiltä lähtevillä kaukolennoilla. Airbus tuo myöhemmin markkinoille myös A330-200 -koneen suuremmalla 242 tonnin lentoonlähtöpainolla .Kaikkiaan 11 asiakasta on valinnut laivastoonsa uuden variantin A330-koneesta. Ensimmäinen uudistettu 242 tonnin versio A330-300-koneesta toimitetaan Deltalle vuoden 2015 toisella neljänneksellä Lue myös:
|
|||