Finnairin suihkukoneaikaan reilut 62 vuotta sitten siirtäneen konetyypin edustaja saatiin vihdoin Suomeen. Ilmailumuseoyhdistys ry:n (IMY) Caravelle-hanke otti merkittävän harppauksen, kun Ruotsista hankittu SAS:n entinen Caravelle III SE-DAF "Sven Viking" saapui Suomeen 19. elokuuta 2022. Kone asetetaan kunnostustöiden jälkeen näytteille Turun lentoasemalle Finnairin väreihin maalattuna. Kyseessä on ensimmäisen liikenneluokan lentokoneen museointihanke Suomessa vuosikymmeniin. Ilmailumuseoyhdistys kertoi helmikuussa 2021 sopineensa Tukholman Arlandan lentokentälle varastoituna olleen vuonna 1962 valmistuneen Sud Aviation SE210 Caravelle III (SE-DAF, runkonumero 113) hankinnasta. Tavoitteena oli siirtää SAS:n väreissä vuoteen 1974 saakka lentänyt koneyksilö Suomeen ja museoida se näkyvälle paikalle Finnairin väreihin maalattuna. Suomalaisyhtiön suihkukoneaikaan siirtänyttä lentokonetta oli pyritty hankkimaan museoitavaksi aiemminkin. Viimeksi vuonna 2008 Pro Caravelle -hankkeessa Finnairin entistä, tuolloin vielä lentokunnossa ollutta, koneyksilöä pyrittiin ostamaan Kongosta. Nyt Suomeen saapunut Ruotsista hankittu Caravelle siirtyi Ilmailumuseoyhdistyksen omistukseen tarkastusten jälkeen huhtikuussa 2022. Ilmailumuseoyhdistys valmisteli Caravellea siirtoon Tukholman Arlandassa kesä- ja heinäkuussa 2022, jolloin koneen rungosta irrotettiin siivet sekä korkeus- ja sivuvakaajat. Purkutöiden valmistuttua kone siirrettiin ensin rullausteitä pitkin pois lentokenttäalueelta ja edelleen yleisiä teitä pitkin Arlandasta Kapellskärin satamaan. Koneen runko, korkeusvakaajat sekä sivuvakaaja ja siivet lastattiin 18. elokuuta neljään Ahola Specialin erikoiskuljetusrekkaan sekä kahteen tavalliseen rekkaan. Suomeen Caravelle saapui erikoisjärjestelyin 19. elokuuta Finnlinesin Europalink-laivalla. Muiden ajoneuvojen purkamisen jälkeen Europalink käännettiin ympäri, jonka jälkeen Ahola Specialin rekat pääsivät ajamaan maihin. Yleisten teiden liikenteen hiljennyttyä erikoiskuljetus suuntasi kohti Pansiota, josta Ilmailumuseoyhdistys oli vuokrannut hallin koneen kunnostusta varten. Takana on nyt yksi merkittävä vaihe Caravelle-hankkeessa ja seuraavaksi on aika vetää hieman henkeä kertoi Ilmailumuseoyhdistys Lentoposti.fi:lle. Edessä on seuraavan vaiheen suunnittelu ja koneen kunnostusta varten on vuokrattu hallitilat kevääseen 2023 saakka. Koneen entisöintihankkeen on aiemmin arvioitu kestävän noin 3-5 vuotta. Lokakuussa 2021 Ilmailumuseoyhdistys ja Finavia julkistivat, että Caravelle asetetaan näytteille Turun lentoasemalle. Näytteilleasettamispaikka sijaitsee Turun lentoaseman matkustajaterminaalin lounaispuolella. Ilmailumuseoyhdistys on jo saanut Finnairilta luvan koneen maalaamiseksi yhtiön suihkukoneaikakauden alun maalauskaavioon. Finnairin edeltäjä Aero Oy käytti samanlaista konetyyppiä vuosina 1960–1964 ja myöhemmin kehitettyjä Super Caravelle -koneita aina vuoteen 1983 saakka. Näitä Finnairin käyttämiä koneyksilöitä ei IMY:n mukaan ole enää kohtuullisin kustannuksin saatavissa Suomeen. Kolme ensimmäistä Finnairin Caravelle-konetta olivat Caravelle IA -koneita, jotka muunnettiin myöhemmin Caravelle III -koneiksi. Tällainen oli myös yhtiön neljäs Caravelle jo tehtaalta lähtiessään. Kyseiset koneet myytiin takaisin valmistajalle vuonna 1964 Super Caravelle 10B3 -koneet hankittaessa. Finnairin laivastossa on ollut kaikkiaan 15 Caravelle -konetta, joista yksikään ei ole jäänyt museoitavaksi Suomeen. Yksi Finnairin käytössä ollut Caravelle III eli entinen OH-LED on esillä Ranskassa Montélimarin Musée Européen de l'Aviation de Chasse-museossa. Koneyksilö myytiin Suomesta takaisin valmistajalle vuonna 1964, jonka jälkeen se lensi Ranskan ilmavoimien tiedustelukoneena. Ilmailuhistoriallisen Caravelle-koneen purku, siirto ja kunnostus sekä näytteilleasettaminen ovat Ilmailumuseoyhdistykselle suuri ponnistus. Hankkeen toteuttamiseksi tarvitaankin edelleen taloudellista tukea ja yhdistyksellä on käynnissä rahankeräys Manner-Suomessa ja Ahvenanmaalla. Ilmailumuseoyhdistyksen kustannusarvio lentokoneen siirrosta, kunnostamisesta sekä näytteilleasettamisesta on noin 500 000 euroa. Kustannukset jakautuvat usean vuoden ajalle. Ilmailumuseoyhdistys ry toivottaa mukaan Caravelle-projektiin kaikki, jotka haluavat tukea ilmailuhanketta taloudellisesti tai toiminnallisesti.
Suomen ilmailumuseoihin tai muuallekaan maahamme ei ole vuosikymmeniin saatu näytteille liikennelentokoneita. Viimeisin kone on ollut Finnairin käytöstä poistama Convair 440 Metropolitan -kone, joka vedettiin Suomen Ilmailumuseon keskeneräiseen kakkoshalliin yli 35 vuotta sitten 23. syyskuuta 1986. Suomi-taustaisia vanhoja liikennelentokoneita on pyritty tuomaan Suomeen useampaankin kertaan ennen nyt toteutunutta IMY:n hankintaa. Caravelle-koneen runkoon olikin kiinnitetty lakana, jossa luki: "Tämänkin historiallisen ilma-aluksen pelasti ilmailumuseoyhdistys ry". Vuonna 2008 käynnissä oli Super Caravelle -projekti, jossa Finnairin entinen koneyksilö päätyi kuitenkin myyjän päätöksellä kuitenkin romutettavaksi. Viimeisimpänä Suomeen pyrittiin tuomaan Finnairin entistä ns. Tumppi-ysiä. Myös sen Suomeen tuonti keskeytyi vuonna 2015, kun myyjä vetäytyi hankkeesta. MH Lue myös:
|
|||