Egyptin ilmailuviranomainen on 14. joulukuuta tiedottanut venäläisen Metrojetin Airbus A321 -matkustajakoneen maahansyöksyn tutkinnan väliraportista. Siinain niemimaalla 31. lokakuuta tapahtuneessa turmassa sai surmansa 224 ihmistä. Tutkijoiden mukaan mikään ei toistaiseksi ole viitannut rikolliseen tekoon. Egyptin Sharm-el-Sheikistä Pietariin 31. lokakuuta matkalla ollut Kogalmyavian (Metrojetin brändilla operoitu) Airbus A321 -matkustajakone (EI-ETJ) syöksyi maahan Siinain niemimaan keskiosissa aamulla Suomen aikaa. Koneessa oli 217 matkustajaa ja seitsemän miehistön jäsentä. Heistä useimmat ovat venäläisiä. Kansainvälistä tutkijaryhmää vetävä kapteeni Ayman El-Mokkaddem kertoi työn edenneen siihen vaiheeseen, että ICAO:n Annex 13 mukaisessa tutkintaprosessissa oli mahdollista julkaista väliraportti. Se on lähetetty kaikille osallisille valtioille kuten koneen ja voimanlähteiden valmistusmaihin. Raportti listaa keskeisiä havaintoja onnettomuustutkintaprosessista. Tehtyihin havaintoihin ei kuitenkaan ECAA:n (Egypt Civil Aviation Authority) tiedotteessa paneuduta tarkemmin lukuunottamatta sitä, että mitään rikolliseen toimintaan viittaavaa ei tutkimuksissa ole havaittu. Kapteeni El-Mokkaddemin mukaan kansainvälinen tutkijaryhmä jatkaakin työtään teknisenä tutkintana. Venäjän turvallisuuspalvelu FSB ilmoitti kuitenkin jo 17. marraskuuta, että Airbusin tuhon aiheutti pommi ja räjähdejäämiä olisi löytynyt. FSB:n johtaja Aleksandr Bortnikov kertoi presidentti Vladimir Putinille, että koneessa oli pommi, jonka räjähdysvoima vastaa kiloa TNT-räjähdettä. Se hajotti koneen rungon jo ilmassa ja osat levisivät laajalle alueelle. Pommin asettajan paljastamisesta luvattiin 50 miljoonan dollarin palkkio. Venäjä myös kiihdytti pommituksiaan Syyriassa ISIS-liikkeen taistelijoita vastaan. Myös Siinaissakin vaikuttava ISIS oli aiemmin kertonut aiheuttaneensa venäläiskoneen tuhon. Tieto terrorismista puolestaan iski pahasti Egyptille taloudellisesti tärkeään matkailuun. Se on joka tapauksessa selvää, että Airbusin hajoaminen tapahtui reittikorkeudessa. Tutkijoiden väliraportin mukaan koneen osia on löytynyt jopa 16 kilometrin etäisyydellä hylyn pääosista. Mikäli väliraportin tieto rikollisen toiminnan merkkien puuttumisesta pitää paikkansa, onnettomuuden syystä ei siis olisi vielä mitään tietoa. Vuonna 2001 koneyksilölle laskussa sattuneen perärungon maahanosumisen aiheuttamien vaurioiden korjauksen epäonnistuminen lienee edelleen mahdollisten syiden listalla. Väliraportista kertovan tiedotteen mukaan Kairon yliopisto 3D-kuvasi hylkyä tutkimuksia varten ennen kuin se siirrettiin pois paikalta. Onnettomuustutkijat ja erityisesti metallurgit kävivät paikalla useita kertoja Egyptin ilmavoimien helikoptereilla. Lennontallennin ja ohjaamonauhuri ovat tallessa ja luettavissa. Koneen hylystä on myös irrotettu 40 erilaista tietokoneyksikköä tarkemmin tutkittaviksi. Varsinaista väliraporttia ECAA ei kuitenkaan ole vielä julkistanut. Metrojetin Airbus A321-200 -kone EI-ETJ (MSN663) oli valmistunut vuonna 1997. Se oli Metrojetin laivastossa vuodesta 2002 lähtien. Koneyksilöllä oli lennetty noin 56 000 lentotuntia lähes 21 000 lennolla. Koneessa oli kaksi IAE-V2500 -moottoria. T.T. Lue aiempia Lentoposti.fi -juttuja aiheesta:
|
|||