Valkoinen valas 20 vuoden ikään - Belugaa tarvitaan jatkuvasti enemmän

Belugat_3(päivittynyt) Jättimäisen Airbus A300-600ST Beluga -rahtikoneen ensilennosta on kulunut jo 20 vuotta. Sitä tarvitaan yhä enemmän, kun A320- ja A350-kokoonpanolinjastojen nopeutta kasvatetaan. Ensimmäisen rahtinsa Beluga haki Helsinki-Vantaalta.

Beluga3_2Airbusin uuden sukupolven laajarunkokoneen A350 XWB:n tuotanto on käynnistysvaiheessa ja samalla nykyisten tyyppien tuotantoa lisätään. Belugaa käytetään Airbusin lentokoneiden osien kuljetukseen eri puolilla Eurooppaa sijaitsevien valmistuspaikkojen välillä.

Lentojen määrä nouseekin merkittävästi seuraavien viiden vuoden aikana. Belugan lentotuntimäärät ovat kaksinkertaistuneet koneen alkuvuosista ja nyt ne aiotaan tuplata vuoteen 2017 mennessä. Nykyisin viisi Belugaa lentää joka viikko yli 60 lentoa 11 paikkakunnan välillä.

Beluga2_2Koneen rahtitila mahdollistaa lähes kaikkien Airbusin tuottamien osien kuljettamisen. Poikkeuksena ovat jättimäisen A380-koneen rungon osat, isoimmat pyrstökartiot ja sivuvakaajat. Ne kuljetetaan maa- ja meriteitä sekä jokia pitkin.

"Beluga on elintärkeä osa Airbusin logistiikkaketjua. Sen luotettavuuden avulla olemme pystyneet jatkuviin tehokkuusparannuksiin", kertoo Airbusin Günter Butschek yhtiön tiedotteessa.

Beluga3_1Fly 10 000 -hankkeen tavoitteena on nostaa Beluga-kaluston vuotuiset lentomäärät noin 5 000 tunnista 10 000 tuntiin vuoteen 2017 mennessä.

Vuonna 2013 Beluga-laivasto lensi 5800 tuntia eli keskimäärin 485 tuntia kuukaudessa ja 60 lentoa viikossa. Kaikkiaan Belugat ovat tähän mennessä keränneet yhteensä yli 66 000 lentotuntia.

Yhden uuden A350 XWB -koneen kokoonpanoa varten tarvittavien osien kuljetukset vaativat noin 44 tuntia Beluga-lentoja.

Operaatioita voidaan lisätä muun muassa optimoimalla lastausta. Uudet menetelmät onkin otettu jo käyttöön Hampurissa ja Bremenissä Saksassa sekä Saint-Nazairessa Ranskassa. Kuormausta kehitetään myös Englannin Broughtonissa ja Espanjan Getafessa.

Muokattu matkustajakoneesta

Airbus Beluga_white_1A300-600ST Beluga -rahtikone (Super Transporter) perustuu kaksimoottoriseen A300-600R-matkustajakoneeseen. Vuonna 1972 ensilentonsa tehnyttä konetyyppiä arvostetaan tässä käytössä edelleen sen luotettavuuden sekä kustannustehokkuuden takia.

Kahdella 120 kN:n työntövoiman tuottavalla General Electric CF6-80C2  -moottorilla varustettu Beluga on 56 metriä pitkä, 17 metriä korkea ja sen rungon läpimitta on 7,71 metriä.

Rahtitilaa on 1 400 kuutiometriä. Kone pystyy kuljettamaan 47 tonnia rahtia 1 667 kilometrin (900 NM) matkan. Se toimii samassa sarjassa Antonov An-124 ja Boeing C-17 Globemaster III -koneiden kanssa.

Beluga-laivastoa operoi Airbusin tytäryhtiö Airbus Transport International (ATI). Koneita lennetään kahden hengen ohjaamomiehistöllä. Lisäksi mukana on yksi mekaanikko. Suuressa koneessa vain ohjaamo on paineistettua tilaa.

SuperGuppy_1Belugan ensilento tehtiin 20 vuotta sitten 13. syyskuuta 1994. Alunperin se tunnettiin nimellä SATIC Beluga (Special Aircraft Transport International Company).

Nimensä Beluga sai maitovalaista, joita se muistuttaa muodoiltaan. Koneita on rakennettu vain viisi kappaletta.

Ennen Belugaa Airbus käytti logistiikassaan vuodesta 1972 alkaen neljää Boeing 377 Stratocruiserista muokattua Super Guppy -rahtikonetta (kuva yllä).

Niiden koko nokka ohjaamoineen kääntyi sivulle kuormausta varten. Belugassa tämä hankala ja paljon oven sulkemisen jälkeisiä järjestelmävarmistuksia vaatinut ominaisuus vältettiin laskemalla ohjaamo alemmaksi kuin alkuperäisessä A300-koneessa.

Siten valtavan rahtitilan luukku voitiin suunnitella ylös aukeavaksi ja ohjaamoa ei tarvinnut liikuttaa. Juuri tämä ratkaisu toi Belugalle sille nimen antaneen ominaisen ulkonäön.

Ensimmäinen rahti haettiin Helsinki-Vantaalta

beluga_helsinkivantaaKoelentovaiheessa Belugalla lennätettiin testimielessä Airbusin runkolohkoja. Ensimmäisen "oikean" hyötykuormansa se kuitenkin haki Suomesta ja Helsinki-Vantaan lentoasemalta.

Pariisin ilmailunäyttelyssä mukana ollut Airbus A300-600ST Beluga kävi Suomessa noutamassa korjaukseen lentokonehallia päin rullatun ja pahoin vaurioituneen Karairin ATR 72 -koneen (OH-KRF).

Beluga laskeutui Helsinki-Vantaalle 1. heinäkuuta 1995. Tuolloin vielä koelento-ohjelmassa mukana ollut kone lensi valmistajan rekisterillä F-WAST. Eturungossa oli myös juuri päättyneen Paris Air Show'n esiintyjänumero 58 (myöhemmin koneyksilö sai rekisterin F-GHGK).

ATR 72:n lastaus Belugan ruumaan tehtiin Finnairin Leko 7 -hallissa (kuva yllä). Kone kuljetettiin siipi irrotettuna valmistajatehtaalle korjattavaksi. ++

 Videolla Beluga nousee ensilennolleen: