Virgin Atlanticin Boeing 787 laserhäiriköinnin kohteena - koneen päällikkö sokaistui

Virgin_fleet_1Virgin Atlanticin Boeing 787-9 Dreamliner joutui laserhäiriköinnin kohteeksi pian nousun jälkeen Lontoon alueella maanantaina 15. maaliskuuta 2021. Laservalo aiheuttaa ohjaamoon sellaiset olosuhteet ettei siellä välttämättä näe mitään. Pahimmillaan tilanne voi johtaa lentäjän sokaistumiseen, silmävaurioihin sekä lentokoneen hallinnan menetykseen.

Virgin Atlanticin lento VS453 oli noussut ilmaan Lontoon Heathrow'lta määränpäänään Israelin Tel Avivin Ben Gurionin lentokenttä. Alkunousussa Boeing 787-9 Dreamliner joutui kuitenkin laserhäiriköinnnin kohteeksi.

Laserhairinta_rajaheko_videoLentäjät olivat aluksi jatkaneet kohti määränpäätä alkuperäisen suunnitelman mukaisesti. Pariisin yllä päätös pyörrettiin, koska koneen päällikkö oli ilmeisesti saanut vaurioita silmiinsä laserhäiriköinnistä.

Virgin Atlanticin ohjaajat ilmoittivat lennonjohdolle tiedon lennon kapteenina toimineen ohjaajan tilasta kiireellisenä pan pan -viestinä. Miehistön ilmoituksen mukaan kapteeni oli saanut vaurioita toiseen silmään eikä nähnyt kunnolla.

Turvallisuus on ilmailussa ensisijainen asia, jonka seurauksena tehtiin uusi päätös palata takaisin Lontooseen. Aikataulun mukaan lennon VS453 lähtöaika Lontoosta oli 21.30 ja takaisin Heathrow'lle Virgin Atlanticin kone laskeutui noin kello 22.45. Virgin Atlanticin lausunnon mukaan matkustajat yövytettiin Lontoossa.

FAA_Runway_glare_animIson-Britannian ilmailuviranomaisen mukaan sille raportoitiin vuonna 2017 kaikkiaan noin tuhannesta laserhäiriököintitapauksesta. Vuonna 2018 tapauksia oli 775. Se on tuorein CAA UK:n julkaisema tieto laserhäiriköintitapauksista.

Vuoden 2018 laserhäiriköintitapausten määrä tarkoittaa keskimäärin kahta tapausta jokaisena päivänä ympäri vuoden Ison-Britannian ilmatilassa. Suurin osa tapauksista raportoitiin Lontoon alueelta Heathrow'lta, Gatwickistä ja Lutonista mutta myös Manchesterista ja Birminghamista.

Lentäjäliitto BALPA:n mukaan 42 prosenttia sen jäsenistä oli vuonna 2019 tehdyn tutkimuksen mukaan silloisen viimeisen 12 kuukauden aikana ollut laserhäiriköinnin kohteena Ison-Britannian ilmatilassa.


Suomessa jo kaksi laserhäiriköintitapausta vuoden 2021 aikana

Laserhairinta_rajaheko_closeSuomessa on vuonna 2021 raportoitu jo kahdesta ilma-aluksen laserhäiriköintapauksesta. Niistä ensimmäinen tapahtui tammikuussa Helsingin Paloheinän yllä. Kohteena oli Rajavartiolaitoksen H215 Super Puma -meripelastushelikopteri.

Jälkimmäinen tapaus sattui Hyvinkäällä helmikuussa ja myös tuolloin kohteena oli Rajavartiolaitoksen vartiolentolaivueen helikopteri. Harjoituslennolla ollut AW119 Koala -joutui keskeyttämään tehtävänsä.

Vuonna 2020 laserhäirintätapauksia Suomessa raportoitiin 4 kappaletta ja muualla kuin Suomessa suomalaisille ilma-aluksille 3 tapausta. Vuonna 2019 tapauksia oli 32. Tapausmäärät ovat laskeneet vuodesta 2015, joka oli vuosikymmenen huippuvuosi  ja tapauksia oli kaikkiaan 74.

LLaser_kampanja_2aser ei ole lelu eikä sillä tule osoitella ilma-aluksia. Ilmaliikenteen häirintä on rikos.

 Suomessakin on annettu ensimmäiset oikeustuomiot laserhäirinnästä. Käräjäoikeuden tuomion mukaan kyseinen henkilö syyllistyi törkeään liikenneturvallisuuden vaarantamiseen. Asiaa soviteltiin ja seuraamukseksi tuli mahdollisen vankeuden sijaan tuntuva sakkorangaistus.

Lue myös: