Vuoden experimental-rakentajat yhdistivät osia seitsemästä Cessnasta

OH-CEI_060817Suomen Ilmailuliitto palkitsi Nummelan MILK Experimental Fly in -tapahtumassa vuoden Experimental-rakentajan. Vuosittain lentokoneiden rakentajille jaettava palkinto myönnettiin Jaakko ja Antti Mattilalle. Heidän käsissään rakentui modifioitu Cessna 172 -kone OH-CEI.

 "Kone on todella hienosti rakennettu ja siinä on kierrätys huipussaan. Olemme iloisia, kun saamme lisää lentäviä koneita taivaalle", kommentoi Ilmailuliiton experimental- ja ultrakevyttoimikunnan puheenjohtaja Tom Arppe Lentoposti.fi:lle.

Vuoden experimental-rakentaja palkinto jaettiin Nummelan lentokeskuksessa 5. elokuuta. MILK Fly-in -kevytilmailutapahtumassa. Siellä kisattiin sekä rakentamis- että lentotaidoissa. Paikalla oli toistakymmentä konetta.

Voittajien Cessna 172 on rakennettu kaikkiaan seitsemän eri Cessna-koneen osista. Niistä mikään ei ollut lentokuntoinen kuten ei ollut runkokaan, joka tuntee nykyisin nimen OH-CEI.

"Hanke käynnistyi vuonna 2009 ja eteni koelentovaiheeseen syksyllä 2015. Varsinaiset koelennot lennettiin vuoden 2016 aikana", kertoo Jaakko Mattila Lentoposti.fi:lle illalla 9. elokuuta palattuaan lennolta OH-CEI:llä.

"Runko oli se osa josta hanke lähti liikkeelle. Alunperin kyseessä oli TAMK:in lentokoprojekti, joka jäi kuitenkin omaksi hankkeekseni", kertoo Mattila rakennusprojektin käynnistymisestä.

OH-CEI_cockpit_121115"Kaikki CEI:n osat ovat peräisin C172-koneista Suomesta tai ulkomailta. Selkäevä on Yhdysvalloista ja streevat Englannista. Suurin yksittäinen vaihto osa on koneen siivet. Osia on ollut tarjolla hyvin. Suurimpia haasteita ovat tuoneet kolarivaurioista kärsineiden koneiden osat."

OH-CEI vastaa Mattilan mukaan uusinta Cessna 172 -konetta, joskin laskutelineet ovat perinteistä mallia. Koneeseen on tehty myös vahvistukset suksi- ja kelluketoimintaa varten.

Avioniikkajärjestelmä on moderni lasiohjaamo, joka koostuu Garminin valmistamista GPS/NAV/COM 530W ja SL30 -laitteista ja GRD Avionicsin EFIS-näytöistä. Koneessa on myös Garmin GTX330 S-moodin transponderi. Lisähienoutta koneelle antaa myös TruTrackin autopilot -järjestelmä.

Seitsemän konetta yhdistävä Cessna on katsastettu näkölentosääntöjen mukaiseen eli VFR-toimintaa mutta varustelu mahdollistaisi myös mittarilentotoiminnan. Koneen moottori on kuitenkin tyyppihyväksymätön.

Voimanlähteenä on 210 hevosvoiman rajoitettu 6-sylinterinen Subaru H-6 Eggenfellner boxeri -moottori. Se on selkeästi hiljaisempi kuin perinteinen Cessnan moottori. Mattila kertoo äänen vaimenevan lähitulevaisuudessa entisestään uuden äänenvaimentimen myötä. Myös moottorin polttoaineenkulutus pienempi kuin perinteisissä Cessnoissa ja lisäksi käytössä on 98E autobensiini. Koneella voi lentää myös 95E:llä.

OH-CEI on kerännyt jo noin 150 lentotuntia ja koneen kotikenttä on Mikkeli.

Ilmailuliiton perinteinen rakentajakilpailu on järjestetty jo 1970-luvulta lähtien. Vuonna 2016 vuoden experimental-rakentajana palkittiin Erkki Herva Corby Starlet koneella OH-XEH.

"Minulla on käynnissä myös toinen projekti, jossa rakentuu sisarkone OH-CEI:lle. Se on samaan tapaan Cessna 172. Kyseessä on helpompi projekti ja vuoden päästä ollaan hyvinkin pitkällä", päättää Mattila.